Ill.foto: Paal Svendsen
Repetisjon og mengdetrening gav meistring i rekning
Debatt: – Det eg har visualisert hundrevis av gonger i arbeidsboka, kan eg langt på veg sjå for meg i hovudet.
Eg gjekk
på skulen i den tida der vi måtte både lære fakta og ferdigheiter. Det var
ikkje alltid vi såg meininga og samanhengen i det vi dreiv med, men vi hadde
ein tillit til at det var nyttig og bra for oss det vi heldt på med, slik at vi
heldt det gåande.
Eg vart
sjølv aldri glad i dei meir fasit-prega faga på realfagssida der matematikk er
sentralt, men meir dregen mot perspektivrikdomen og svarmangfaldet vi
finn i dei historisk-filosofiske faga. Likevel er eg glad for at eg fekk den
opplæringa i matematikk eg fekk, på den måten eg fekk den.
Vi pugga
gongetabellar og fekk rekneartane under huda gjennom repetisjon og
mengdetrening. Vi vart drilla i divisjon, multiplikasjon, addisjon og
subtraksjon med blyant, viskelêr og papir til vi var trygge, og då gjekk det
som regel greitt med både algebra, prosentrekning og annan matematikk av høgare
orden. Denne mengdetreninga ga meg ei automatisering av grunnleggande
reknekunne, som gjer at eg og kan gjere overslag og gjennomføre reknestykke i
hovudet, utan tilgjenge til skjerm eller papir. Det eg har visualisert
hundrevis av gonger i arbeidsboka, kan eg langt på veg sjå for meg i hovudet.
Den no
arkaiske opplæringa mi gjorde at eg vart trygg på den rekninga eg har trengt i
kvardagen. Det var aldri snakk om «djupnelæring» eller at vi skulle forstå so
uendeleg mykje. Rekning var eit slags handverk med nokre basisferdigheiter, og
abstraksjonsnivået var moderat.
Oppgåvene har endra seg
Frå og
med dei kompetansebaserte læreplanane i Kunnskapsløftet, og no LK20, har
fokuset endra seg. Ambisjonane har blitt meir på eit overordna plan, og ein
skal forstå, ikkje pugge. Mengdetrening og repetisjon ser ut til å vere
«fy-fy». Verba som legg føringar for læringsarbeidet har blitt meir diffuse og
opne, no skal elevane« utforske, resonnere, representere og kommunisere», og om det er fleire vegar
til målet, skal eleven filosofere over det.
- I staden
for «Kva er 25 % av 4345 kroner? Vis utrekning og svar.», kan elevane no få
oppgåver som «Hvilke ulike strategier kan dere bruke for å finne 25 % av
et tall? Hvilken metode er mest effektiv? Hvorfor?».
- Eit anna
døme: Eg kunne i mi tid få oppgåva «Rekn ut: 3/4 + 1/8». I dag kan ein elev få oppgåva «Hvordan kan du vise 3/4 + 1/8 med tegning eller
konkreter? Hvilke strategier kan du bruke for å finne fellesnevner?»
- Eit siste
døme: Eg har rekna hundrevis av slike oppgåver: «2(x + 3) = 14. Kva er
x?» I dag kan eleven få oppgåver som «Lag ein regel som passar for
denne talrekka: 4, 7, 10, 13, ... Korleis kan du forklare regelen til nokon
andre?»
Det som
opphavleg var konkret og forståeleg, blir pakka inn i ein språkleg skoddedott
med ein uthola pragmatikk, som skal gjere elevane til matematiske filosofar
heller enn å lære dei nyttige ferdigheiter i ei konkret verd.
Mindre mengdetrening
All
mengdetreninga vi hadde med dei utskjelte «lukka» oppgåveformata, gjorde
på eit tidspunkt at matematikken i kvardagslivet opna seg. Eg trur at ein del
av krisa i matematikkfaget i dag, har å gjere med at ein hastar på med å få
elevane opp på eit metanivå utan at dei kan sjølve handverksbiten av faget, som
ein blir betre i nettopp gjennom mengdetrening og repetisjon. For den som ikkje
er ekstremt interessert i faget, kan det å arbeide med tydelege, avgrensa og
lukka oppgåver vere både nyttig, inspirerande og utviklande.
Eg fann
eit døme på oppgåver frå forprøve i matematikk for dei som vil ta
lærarutdanning som får stå som eit avsluttande bilete og situasjonsskildring:
«Skyskraparen
Burj Khalifa i Dubai er 828 m høg. Eit kronestykke er 1,7 mm tjukt. Tenk deg at
du skal byggje eit tårn av kronestykke. Tårnet skal vere like høgt som Burj
Khalifa. Omtrent kor mange kronestykke vil du trenge? Skriv svaret på
standardform.»
Tilsynelatande
er dette eit konkret og takknemleg reknestykke som mange ville få til. Kanskje
bortsett frå stakkaren som heng seg opp i den verkelege verda, og innser at
tårnet ville velta før det kom opp i halvmeters høgde, og endar opp med å rekne
ut kva du treng av stillas for å bygge eit slikt tårn. På eit tidspunkt ville
dei nedste myntane uansett bli komprimert av alle myntane over seg, og
kollapse. Eit praktisk reknestykke dømt til undergang i den verkelege verda.
Kanskje
vi er vitne til eit matematikkfag som på same måte er i utakt med den verkelege
verda, der ein er so ivrig etter å bygge i høgda og strekke seg etter metanivå
at ein gløymer heilt den konkrete praktiske verda vi lever i. Pass deg for
fallande skiljemynt. Når det no er snakk om å gjere skulen meir praktisk,
kvifor ikkje fjerne ein del av dette belegget av abstraksjon som står i vegen
for alminneleg meistring av overkommelege faglege utfordringar.