Eksempler av kortene Erik Askeland har laget for bruk i barnehagen.

Hundrevis vil ha fuglekortene til student Erik

Barnehagelærerstudent Erik Askeland delte noen kort han hadde laget på Facebook. I løpet av noen timer var det hundrevis som ville ha kopier av opplegget.

Publisert Sist oppdatert
Erik Askeland deler gjerne sine prosjekter med andre.

– Det gikk greit å sende dem til de første 20 eller 30, men da det ble flere hundre, fant jeg ut at jeg måtte lage min egen gruppe slik at jeg kunne laste filene direkte opp, forteller Erik Askeland (23).

I løpet av to dager har over 800 meldt seg inn i gruppen Flyveblomsten. Erik fikk ideen da han var ute i praksis i en barnehage i Stavanger.

– Vi var en del barn og voksne som var på Pokemon-jakt og fant ut at mange av pokemonene lignet på norske fugler. Da fant jeg ut at jeg kunne lage kort som ligner på Pokemon-kort, men med fugler og litt fakta om de enkelte fuglene, forklarer Erik.

Han har laget kortene ferdig og lastet de opp. Det er da fritt frem å skrive de ut.

– Kortene bør lamineres, men så er det bare å ta dem i bruk. Jeg har jo brukt litt tid på å lage opplegget, så da er det fint å dele det med andre.

Les også: Målet med å male i barnehagen er ikke å lage pene ting

Erik har også lagt ut andre prosjekter han har laget i barnehagen. I utgangspunktet var det ikke barnehagelærer Erik hadde planlagt å utdanne seg til.

– Det er litt tilfeldig. Jeg begynte å jobbe litt i barnehage før jeg begynte på BI i Bergen. Så kom koronaen, og jeg dro hjem til Stavanger og jobbet mer og mer som ringevikar i en barnehage. Så ble det til at jeg begynte som fulltidsstudent i fjor høst, forteller Erik.

Barnehagelærerstudenten liker kreative prosjekter og håper at han i fremtiden kan undervise og skrive bøker.

– Det er det jeg håper på. Men nå har jeg flere digitale prosjekter som er under utvikling. Jeg er i gang med å lage kort med småkryp og sommerfugler. Så blir det kanskje planter og andre ting som opptar barn og ansatte i barnehagene. Det er bare fantasien som setter begrensninger.

Powered by Labrador CMS