Den akademiske læreplanarven skyver praktiske fag til side
Dagens skole står på en historisk grunnmur. Den har vist seg vanskelig å rokke.
Forrige
uke fikk jeg godkjent doktorgraden min Grunnskolen som
kunnskapspolitikk. Den handler om den politiske styringa av skolens
innhold, omfang og organisering fra andre verdenskrig til i dag.
Et av de mest
sentrale bidragene i avhandlinga mi er å vise hvor dominerende gymnas- og
studieforberedelse har vært for utforminga av grunnskolen. Dette har gitt en
forrang til skriftlige, akademisk orienterte klasseromsfag, ofte kalt teoretiske
fag. Norsk og matematikk har trona øverst, og fra politisk hold er det
liten tvil om at disse fagene har blitt ansett som de viktigste og mest
nødvendige.
Særlig har politikerne vært opptatt av redskapsdelen av disse
fagene, altså lesing, skriving og regning.
Hierarkiet skolefagene imellom
Denne
rangeringa av kunnskap står i skarp kontrast til målsettingen for grunnskolen
da den ble etablert i 1969. Målet var å forene «praktiske og boklige
skoleformer», og det ble sagt at skolen skulle «skape like skolevilkår for
ulike evner anten dei måtte gå i teoretisk, estetisk eller praktisk lei». Det
ble med ordene.
Etableringa av grunnskolen ble ikke et oppgjør med rangering av
kunnskap. Det ble heller slik at grunnskolen videreførte et tydelig hierarki.
Elise Farstad Djupedal
Elise Farstad Djupedal jobber som skoleforsker på NTNU. Hun
disputerte nylig med avhandlingen Grunnskolen som
kunnskapspolitikk. Hun formidler forskninga si for å bidra til en mer
opplyst offentlig samtale om skole og utdanning og bruker ofte egne
forskningsfunn til å utfordre dagens skolepolitikk.
I
praksis har fagene i skolen aldri stått på like fot. Norsk skole har vært
kjennetegna av å ha et bredt innhold. Samtidig har det likevel eksistert et
tydelig hierarki mellom skolefagene. Yrkesretta, praktiske og estetiske fag har
stått på timeplanen i hele grunnskolens historie, men politikken har hele veien
vært tydelig på at disse fagene er mindre viktige.
Den politiske rangeringa av
fagene bygde på fagenes antatte nytteverdi for gymnaset, og dette ga forrang
til skriftlig læring og akademisk kvalifisering.
Lesing, skriving og regning har styrt prioriteringene
Å
undersøke grunnskolens historie, slik jeg har gjort, gjør at de lange linjene i
skolepolitikken bli synlige. Jeg kaller historien for «læreplanarv» for å
synliggjøre at fortidas politikk og planverk alltid blir med videre. Gamle læreplanverk
gir altså ikke bare innsikt i fortida. De gir også et unikt innblikk i
grunnmuren som dagens skole står på.
I møte med mine historiske funn kan vi
derfor spørre: Hvordan har den akademiske læreplanarven satt preg på dagens
grunnskole?
Rangeringa
av viktig og uviktig kunnskap er absolutt tydelig i dag. Satsing på lesing,
skriving og regning har styrt de politiske prioriteringene de siste tiårene, og
denne ensidigheten har gjort det klart at det kun er deler av skolens innhold
som har høy prioritet. Politikken har hatt stor oppslutning fra de fleste
partier, og den siste tida har særlig Arbeiderpartiet gjort seg til talsperson
for denne politikken.
Senest denne uka uttalte utdanningspolitisk talsperson
Åse Kristin Bakke at «lesing
er grunnlag for å forstå og lære i alle fag».
Flere veier til lærdom
Det er
beviselig feil at lesing er den eneste måten å lære på. Barn lærer jo masse før
de begynner å lese, og voksne tilegner seg også kunnskap og ferdigheter som
ikke er knytta til boklig og skriftlig læring.
Utsagnet fra Bakke er likevel
interessant fordi det tydeliggjør at skolens innhold på ingen måte er likestilt
i verdi: lesing skal og bør være det viktigste i skolen.
Når Bakke i samme
innlegg legger til at en mer praktisk skole skal skape motivasjon og
engasjement som øker leselysten, viser hun med all tydelighet hvordan
læreplanarven videreføres. Det handler ikke bare om at noen fag og ferdigheter
er viktige enn andre. Praktisk og estetisk innhold blir på denne måten gjort
til middel for økt læring i de virkelig viktige fagene.
I
arbeidet med doktorgraden min er det et spørsmål som ofte har kommet tilbake
til meg: Hvordan hadde dagens skole sett ut hvis fortidas prioritering hadde
sett annerledes ut? Jeg har ikke et fullgodt svar, men jeg tror historien kan
hjelpe oss på vei.
Jeg tror også at dagens skolepolitiske ordskifte hadde hatt
godt av flere historiske perspektiver. Historiske undersøkelser, slik jeg har
gjort, kan nettopp gi innsikt i hvorfor dagens skole ser ut som den gjør.
Samtidig gir de også innblikk i det som kunne vært og det som ikke ble. Slik
kan historien synliggjøre at dagens skole kunne sett annerledes ut, og at det
faktisk er mulig å stake ut en ny kurs for framtidas skole.