Vanskelig å få lærlingplass
I flere fylker sliter fagopplæringskontoret med å skaffe lærekontrakter. - En årsak er svikt i markedet og for lav dimensjonering. Men det skyldes også at kvaliteten på elevene er for dårlig, mener Ove Aklestad i OFIR (Opplæringskontoret for industrifag i
- Vi kan ikke tvinge bedriftene til å ta inn lærlinger, men vi kan hjelpe myndighetene å finne løsninger for dem som ikke får plass. Dette året har vi gjort det vi kan. Alternativet er VK2 i skole, sier Aklestad.
10 prosent færre kontrakter siden i fjor
Det er ifølge Læringssenteret på landsbasis samme antall søkere til læreplasser som i fjor, men 10 prosent færre søknader var formidlet per 1. juli i år. Ingen av de seks fagopplæringskontorene Utdanning var i kontakt med per 21. august, hadde klart å skaffe læreplasser til alle søkere.
I Østfold er det 295 som ikke har fått læreplass, i fjor til samme tid var tallet 230.
- Det er 140 flere søkere enn i fjor, og vi sliter litt, opplyser formidlingsleder Rene Jønvoll i fylket. Årsaken er både at tallet på elever som har krav på en opplæringsplass i tømrerfag og elektrofag har økt og at det er blitt vanskeligere å skaffe lærlingplasser.
- De som likevel ikke får læreplass, får en alternativ opplæring i skolen, sier Jønvoll.
- Manglende aktivitet i næringslivet
I Telemark fylkeskommune står 150 elever uten læreplass ved skoleårets begynnelse. Særlig vanskelig er det i byggebransjen, tømrer og elektrofag. Formidlingssjef Brynjulf Bøen opplyser at manglende aktivitet i næringslivet er årsaken.
Også i Oppland er det mangel på plasser i elektrofag, og det er uvanlig, opplyser formidlingsansvarlig Steinar Hagen. Fylket har i alt 611 søkere, nærmere 250 står uten plass.
- Tallene på formidlede kontrakter i Nord-Trøndelag har gått ned hvert år siden 2000, sier konsulent Eva Rangnes ved fagopplæringskontoret i Nord-Trøndelag. Hun kan ikke oppgi eksakt tall, men legger til at det er en kjempeutfordring.
I Rogaland er det 320 av 1600 søkere som ikke har fått plass. Fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland sier det er vanskeligst å skaffe læreplass i barne- og ungdomsarbeiderfaget, som tilhører offentlig sektor. Innen privat sektor byr det på problemer innen industrimekaniker og automasjonsfag.
- Elevene må være aktive
I Vest-Agder er situasjonen i år lettere enn i fjor, opplyser formidlingsansvarlig Herman Zachariassen ved fagopplæringskontoret i fylket. Men også her står elever på venteliste. Om lag 100 søkere har ennå ikke fått plass. Det er bortimot 80 flere formidlede læreplasser enn i fjor.
- Vi trodde vi skulle få problemer innen elektrofag, men her har vi bare 8-9 elever igjen som ikke har fått plass. Men det er vanskelig å skaffe plass innen IKT, bilfag og butikk, opplyser han. IKT-bransjen har for lite erfaring i å ta inn lærlinger og vil derfor ikke ta på seg et slikt ansvar. Ved bilverkstedene ble det ansatt mange ved innføringen av EU-kontrollen. De har derfor ikke behov for flere folk, forteller Zachariassen.
Til de fagopplæringskontorene som sliter med å skaffe nok læreplasser har han følgende råd:
- Kommuniser med elevene på et tidlig tidspunkt. Dra rundt på skolene og fortell elevene at de selv må være aktive. De kan ikke sitte passive og vente på at administrasjon og foreldre skal skaffe læreplass.
Tøff prosess i høst
- Tidligere har vi klart å gi alle søkere i elektrofag en læreplass, men i år er det tyngre. Det skyldes både at VK1-kullene er større enn tidligere og at behovet for arbeidskraft er mindre, sier fagsjef Gunnar Visnes i NELFO, foreningen for el- og it-bedriftene. Han venter en tøff prosess utover høsten.
- Det er ingen tvil om at bedriftene er i en vanskeligere situasjon i år enn i fjor. Oppsigelser og ordretørke gjør det veldig vanskelig å skaffe læreplasser selv om bedriftene har høy motivasjon, sier avdelingsleder Inger Beate Lundsgård i Teknologibedriftenes landsforening (TBL), den største landsforeningen i NHO-systemet.
Foreningen har medlemmer innen mekaniske fag, elektrofag og møbelindustrien (teko). Lundsgård sier TBL ikke kan løse situasjonen direkte, men bidra til å finne kreative løsninger. Det er fylkeskommunen som sitter med ansvaret for å finne løsninger for lærlingene. Lundsgård vil ikke uttale seg om hvorvidt bedriftene strekker seg langt nok.