Liten skole er best i landet på lesing - slik gjør de det

Lille Vallset skole i Hedmark er overlegent best i lesing på femtetrinnet på de nasjonale prøvene. Kontaktlærer Ragnhild K. Johannessen sier suksessen skyldes Steiner-pedagogiske læringsmetoder.

Publisert

Lærere som vil ha elever som er flinke til å lese, bør ta en studietur til lille Vallset skole i Stange kommune i Hedmark. Skolen er nemlig overlegent best på de nasjonale prøvene på femtetrinnet i lesing. 1.-7-skolen, med kun 138 elever, er også best i landet totalt sett, sammen med Bestum skole i Oslo. Det vil si at de to skolene i snitt har høyest resultater i regning, lesing og engelsk.

Rektor Anne Mette Røst ved Vallset skole sier hun er «kjempeglad» for å høre dette.

– Nei, dette var utrolig hyggelig å høre. Jeg blir utrolig stolt og rørt av å høre at det gode arbeidet vi har lagt ned gir resultater, sier Røst til Utdanning.

 

Gruser alle i lesing

De nasjonale prøvene tar for seg elevenes ferdigheter i regning, lesing og engelsk, og måles ved såkalte skalapoeng. I femte trinn er det tre mestringsnivåer, der nivå tre betyr høyest ferdigheter.

I lesing betyr 58 skalapoeng og høyere at skolen er på mestringsnivå tre. Vallset skole er på 64 skalapoeng i lesing – de nest beste skolene i landet har «kun» 59 poeng.

Kontaktlærer Ragnhild Kjeverud Johannessen ved skolen sier de gode resultatene i lesing skyldes et bevisst valg om å være inspirert av Steinerpedagogikk.

Hun sier hun er opptatt av sakte progresjon, et trygt og varmt læringsmiljø, og at hun bruker mange fortellinger i undervisningen.

 

Liten klasse

16 elever tok de nasjonale prøvene på Vallset skole på femte trinn. To elever tok ikke prøven, forteller Johannessen.

– I hvilken grad skyldes de gode resultatene at klassen er så liten, sammenlignet med f.eks. store klasser i Oslo?

– Forsker Thomas Nordahl har sagt at klassestørrelsen ikke har så mye å si. Jeg opplever at klassestørrelsen er veldig overkommelig, og at jeg har god tid til å se hver enkelt elev, sier Johannessen.

Hun sier hun har brukt fortellinger som er tilpasset alderen til elevene hver uke. Elevene har også hatt skriving, lesing, regning, tegning, maling og bevegelse som etterarbeid.

Hun sier de gjennom alle årene har vært opptatt av sang og musikk.

– Ved å få ha piano i klasserommet har vi fått et fantastisk klassekor som elsker å synge, sier hun, og fortsetter:

– I tillegg har jeg brukt LUS-leseutviklingsskjema for hele tiden å vite hvor i leseutviklingen hver av elevene mine befinner seg, sier hun.

  

Andre skoler best i regning og engelsk

Ikke overraskende er det de internasjonale skolene rundt om i landet som topper de nasjonale prøvene i femte trinn i engelsk. Bestum skole er best i landet i femte trinn i regning med 61 skalapoeng.

Avdelingsdirektør Marthe Akselsen i Utdanningsdirektoratet sier at nasjonale prøver gir informasjon om ferdigheter som er viktige for læring i alle fag.

– Resultatene forteller om skolens nivå i lesing, regning og engelsk, men kan ikke alene si om en skole er god eller dårlig. Resultatene skal sammen med annen relevant informasjon, gi lærere grunnlag for å tilpasse opplæringen til hver elev, sier Akselsen til Utdanning.

Hun sier resultatene også er et av verktøyene skolene og kommunene skal bruke for å gi et godt pedagogisk tilbud på tvers av klasser og skoler.

 

Powered by Labrador CMS