– En svekking av nynorsken i opplæringen vil få alvorlige konsekvenser for den samlede norskkompetansen til elevene og for vilkårene til nynorsken, sier  direktør i Språkrådet, Åse Wetås. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
– En svekking av nynorsken i opplæringen vil få alvorlige konsekvenser for den samlede norskkompetansen til elevene og for vilkårene til nynorsken, sier direktør i Språkrådet, Åse Wetås. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Nye læreplaner: Språkrådet frykter elevene blir dårligere i norsk

Språkrådet er bekymret over forslaget til ny læreplan. De frykter en svekking av sidemålsopplæringen vil få alvorlige konsekvenser for elevers norskkompetanse.

De nye læreplanene for skolen må innebære en satsing på nynorsk både som sidemål og hovedmål, mener Språkrådet.

– Bokmålselevene trenger å lære mer nynorsk, og nynorskelevene trenger å bli tryggere i språket sitt, sier Åse Wetås, direktør i Språkrådet i en pressemelding.

Bokmål og nynorsk skal være likestilte skriftspråk i Norge. Fordi nynorsken står svakere i samfunnet enn det bokmål gjør, skal nynorsken styrkes spesielt. Det er i tråd med den gjeldende språkpolitikken, ifølge Språkrådet, som mener Kunnskapsdepartementet har et særlig ansvar for språkpolitikken i utdanningssektoren.

Et av formålene med de nye læreplanene er å gi elevene dybdekunnskap. Men forslaget til ny lærerplan inneholder ikke tiltak som styrker nynorsken i opplæringen, mener Språkrådet.

– En svekking av nynorsken i opplæringen vil få alvorlige konsekvenser for den samlede norskkompetansen til elevene og for vilkårene til nynorsken, sier Wetås.

Rådet ønsker blant annet at alle elever må starte med nynorsk tidlig, og at det bør være egne sidemålskarakterer på 8. og 9. trinn, i tillegg til både første og andre året på videregående på studieforberedende utdanningsprogram.

(©NTB)