Ja til varierte undervisningsmetoder

I dag er tavleundervisningen den mest brukte læringsmetoden.

Undervisningen blir da lagt til rette for gjennomsnittet i klassen, noe som ofte fører til at de såkalt "svakere" elevene fort faller ut, og de "flinkeste" elevene ikke får nok å bryne seg på og mister derfor motivasjonen.

Jeg har stor tro på at variert undervisning fanger opp mange av de som synes tavleundervisningen er for lite motiverende. Læringsmetoder som drama, gruppearbeid, diskusjon osv. kan brukes i alle fag – også matte!

Vi hadde ett tverrfaglig prosjekt på skolen som kalles "Write an Opera." Vi skulle da lage og framføre en opera. Her brukte vi alle fagene, også matten. I matematikktimene laget elevene kulisser, hvor de måtte måle og regne sammen. De brukte altså ulike rekningsmetoder, men på en ny og spennende måte!

Dette er bare en av mange ideer til hvordan en kan variere matematikkundervisningen.

En liten kommentar til det med kalkulatorbruk:
Å ta kalkulatoren fra en elev med matematikkvansker, er som å ta brillene fra en svaksynt!