Hva slags lærere vil vi ha i skolen?
For å få tak i nye lærere til skolen, må heller fremtidige lærerstudenter stimuleres til å ta lærerutdanning, enn å hindre karaktersvake studenter studieplass, skriver innsenderen i dette innlegget.
Vi kan begrense diskusjonen til om kvaliteten i norsk skole blir bedre om lærerskolestudentene har minimum karakteren 3 i norsk og 3 i matematikk, eller om den karakteren disse fagene bør bli 4. Men du verden for en forenkling.
Vi bør heller stille spørsmål om hva slags lærere vi vil ha i skolen. Når vi vet svaret på dette, må det bli opp til høgskolene å innfri dette ønske. Det er tre elementer vi bør vie oppmerksomhet.
Samfunnsbehovet for lærere
Ettersom den gjennomsnittlige alder blant lærere er høy og den reelle pensjonsalder lav, vil vi de neste årene ha en stort rekrutteringsbehov for nyutdannete lærere. For å få tak i nye lærere til skolen, må heller fremtidige lærerstudenter stimuleres til å ta lærerutdanning, enn å hindre karaktersvake studenter studieplass. Gode rammebetingelser i skolen vil være med å gjøre skolen attraktiv som arbeidsplass. Derav en attraktiv fremtidig arbeidsplass vil være med på å stimulere flere søkere til utdanningen.
Den gode lærer
Den gode lærer vi ofte ønsker oss, er god i fag, god med mennesker og er god til å tilrettelegge for læring. Er det sammenheng mellom gode karakterer fra videregående skole og den gode lærer?
I noen tilfeller er det selvsagt det, men slett ikke i alle. Dersom vi er enige om at den viktigste faktoren for god kvalitet i skolen er læreren, blir det litt for enkelt å se ensidig på faglig prestasjoner fra videregående skole, med vekt på i to fag. Hva med en opptaksprøve?
En opptaksprøve hvor skolefaglige prestasjoner, mellommenneskelige egenskaper og pedagogiske evner blir kartlagt.
Lærerstudenten
Selv etter mange års høgskole studier, er den nyutdannende lærer langt fra utlært. Gode kollegaer som kan lytte og gi råd, er helt avgjørende for å bli en god lærer. Alle lærere er lærerstudenter om de er ferdigutdannete eller ei. Pedagogikken har mange sider og alltid noe å lære bort. Rom for pedagogisk veiledning på skolene bør bli viet større oppmerksomhet.
Ta i bruk seniorlærerne. Det sitter massevis av kompetanse på skolene som ikke skolene ikke bruker. Istedenfor tidlig pensjonering av tusenvis av dyktige seniorlærere. Stimuler de heller til å bli lengre ved blant annet ved å ta seg av nyutdannende lærere på skolene. Sett av tid til veiledning de første og siste årene i yrkeskarrieren.
Skal vi bedre kvaliteten i norsk skole må vi løfte blikket opp fra å kikke på vitnemål til fremtidige lærere om de har 3 eller 4 i norsk og matte. Vi må heller si noe om hva slags lærere vi vil ha og hva vil gjøre for å få disse lærerne.
Artikkelforfatteren er hovedtillitsvalgt, Utdanningsforbundet Vennesla.