Engelsklærere slår alarm

Fagforum i engelsk for Aust-Agder ser med bekymring på noen av de endringene som er gjort i læreplanen for engelsk i videregående opplæring, og ber om at Utdanningsdirektoratet foretar konkrete endringer snarest mulig.

Vi vil ha to ulike læreplaner og eksamener for yrkesfaglige og studieforberedende klasser. Mens vi i yrkesfag tidligere hadde en modell i engelsk med to timer i første og andre klasse med lokalgitt eksamen, har vi nå tre timer på vg1 og 2 på vg2 med sentralgitt eksamen.

Ideen om å styrke engelsk på vg1 er god, men problemene kommer når man samtidig legger opp til at elevene skal følge samme plan som i studieforberedende utdanningsprogram.

Vi vil i det følgende peke på noen uheldige konsekvenser av denne samkjøringen:

1. Elevene på yrkesfag har et stort og sammensatt lærestoff, med mye spesialstoff fra deres område, men kan likevel trekkes ut til en sentralgitt skriftlig eksamen som, i hvert fall ifølge prøveoppgave, klart vil favorisere studieforberedende løp. Yrkesfagelevene skal altså vurderes på lik linje med elever som planlegger å gå videre med en høyere utdanning, og de får en skriftlig eksamen som ikke gjenspeiler lærebøkene og mye av det stoffet de har arbeidet med. Vi mener dette viser at læreplanen nå fokuserer for lite på yrkesfaglig fordypning. Konklusjon: Yrkesfag bør få egen læreplan og egen eksamen i engelsk.

2. Mange elever i videregående opplæring velger en mer praktisk retta linje nettopp fordi de ønsker mindre allmennfag og ikke har planer om å gå videre med studier på universitets- og høyskolenivå. I R94 utgjorde fagretting 40-60 prosent av læreplanen i engelsk. Denne fokuseringen på fag var en viktig motivasjonsfaktor for de yrkesfaglige elevene. I deres fremtidige yrker er det også dette stoffet de får mest bruk for.

3. Ikke alle elevene på yrkesfag er like motivert for å lære engelsk, og vi er redd for at systemet det nå legges opp til, vil forsterke dropout-problematikken i videregående opplæring, og at strykprosenten i mange yrkesfaglige klasser vil bli foruroligende høy. Vi vil derfor be om at Utdanningsdirektoratet ser på disse spørsmålene på nytt, og foretar endringer i engelskfaget slik at nye retningslinjer kan iverksettes allerede fra våren 2008 når de første vg2-klassene trekkes ut til eksamen.

Innlegget er skrevet på vegne av Fagforum i engelsk for Aust-Agder. Artikkelforfatteren er leder av forumet.