Slik ble kommuneoppgjøret
(Opprettet versjon 30.05.04) Riksmeklingsmannen fikk 27. mai gjennomslag for en skisse til løsning i kommuneoppgjøret. Vi bringer her noen hovedpunkter i resultatet som Utdanningsforbundet har trukket ut, noen utdrag av protokollen og særavtalen for lærer
Det gis et generelt tillegg til alle stillinger i kapittel 4 på 6000 kroner fra 1. mai i år. Fra 1. januar 2005 gis det et tillegg på 1000 kroner.
Videre avsettes det en pott til lokale forhandlinger på 0,9 prosent per 1. mai år. Tillegg som gis her, skal komme på toppen av sentralt avtalt minstelønnsjustering.
Ny minstelønn
(I den første versjonen av denne artikkelen 28.05.04 kunne det se ut som om lønnsstigene for andre grupper enn lærerne var 16 år).
Det innføres nye minstelønnsnivåer i kapittel 4B for høyskolegruppene med virkning fra 1.5.2004. De eksisterende minstelønnsstigene har fått to nye ansiennitetstrinn - etter fire år og åtte år. Det generelle tillegget er inkludert i den nye minstelønnen.
Gruppene blir da innplassert et minstelønnssystem med begynnerlønn og lønnsopprykk etter 4, 8, 10 og et avtalt nytt lønnsopprykk per 1. januar 2005.
Stillinger med krav om høyskoleutdanning:
257.900, 262.900, 267.900, 287.000 og 293.000
Stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialisering:
278.600, 283.600, 288.600, 310.000 og 316.000
Minstelønn i skoleverket
Lærerne blir innplassert et minstelønnssystem med begynnerlønn og lønnsopprykk etter 4, 8, 10 og 16 år og et avtalt nytt lønnsopprykk per 1. januar 2005.
Lærer: 268.000, 287.000, 294.000, 302.000, 333.500 og 340.500
Tilsvarende for adjunkt er: 285.000, 301.000, 311.000, 321.000, 349.500 og 356.500
Adjunkt m/opprykk: 289.400, 311.000, 325.000, 334.000, 359.000 og 366.000
Lektor: 298.000, 318.000, 338.000, 354.000, 384.000 og 391.000
Lektor m/opprykk: 308.000, 328.000, 348.000, 364.000, 399.000 og 406.000
Skoleledere
Kriterielønnssystemet videreføres. Skoleledere skal sikres minimum den lønn de ville hatt etter gjeldende kriterielønnssystem. Ressursnivået etter de bestemmelser som gjaldt per 30.4.04 videreføres som et minimumsnivå. Avtalen om tid til ledelse videreføres.
Funksjonsstillinger
Kontaktlærertjeneste godtgjøres med minimum 10.000 kr per år.
Rådgiver-/sosiallærertjeneste godtgjøres med minimum 12.000 kr per år. Godtgjøringene kommer i tillegg til vedkommendes personlige lønnsfastsetting. Nåværende nivå fortsetter dersom det ikke forhandles om endringer.
Innplassering
Bestemmelser som gjelder for undervisningsstillinger i skolen, finnes i kapittel 4C og en egen særavtale. I tillegg er også undervisningspersonalet omfattet av fellesbestemmelsene som på en rekke punkter har egne tilpasninger.
Pedagogisk leder
Bestemmelsen om at pedagogisk leder skal lokalt avlønnes høyere enn førskolelærers sentrale minstelønn i grunnstilling, videreføres i tariffavtalen.
Ledere
Ledere skal avlønnes over høyeste minstelønn for dem de er satt til å lede.
Kompetanselønnssystemet videreføres
Kompetanselønnssystemet som er lønn etter utdanning, og som lærerne har hatt i staten, videreføres. Det skal nedsettes et partssammensatt utvalg for å utrede hvordan lønnssystemet for lærere bør være for å ivareta behov for kompetanse og kvalitetsutvikling samtidig som skolen skal utvikles som en attraktiv arbeidsplass.
Til protokollen, Punkt 9 Innfasing av undervisningsstillinger heter det:
a) Kompetanseordning
Partene er enige om at gjeldende kobling mellom den tidligere kompetanseforskriften og de utdanningene den beskriver i henhold til stillingsregulativet i statens hovedtariffavtale skal følges i tariffperioden.
For stillingskode 0963 adjunkt med opprykk vises til punkt 2.2 i særavtale om lønn m.m. gjeldende til 30.04.04.
b) Partssammensatt utvalg
Partene er enig om at det er viktig å sikre god og relevant lærerkompetanse i skolen og stimulere til kompetanseheving for undervisningspersonalet. Endringene i skolen krever endret og styrket kompetanse (jf. St.meld.nr. 30 "Kultur for læring").
Det nedsettes et partssammensatt utvalg for å utrede hvordan lønnssystemet for lærere bør være for å ivareta skolens behov for kompetanse og kvalitetsutvikling samtidig som skolen skal utvikles som en attraktiv arbeidsplass. Utvalget skal levere sin innstilling innen 31.12.05. Utvalget sammensettes med 2 fra UHO, l fra LO-K, l fra YS-K, l fra Akademikerne-K og 3 fra KS.
Utvalgsinnstillingen skal danne grunnlag for forhandlingene av Hovedtariffavtalen per 01.05.06, pkt. 4C.
c) Vedr lokale forhandlinger i 2004
Ved lokale forhandlinger per 01.05.04 legges undervisningspersonalets lønnsmasse ved overføring fra staten til grunn for en pro-rata fordeling av potten mellom undervisningspersonalets stillinger og øvrige stillinger omfattet av lokale forhandlinger.
10. Ytterligere tilpasninger for undervisningspersonalet i skolen
a) Særavtale for undervisningspersonalet er i vedlegg 7
Bestemmelsene i ny særavtale gjøres gjeldende for undervisningspersonalet i skolen for perioden 01.05.2004 til 31.12.2005.
Det nedsettes et partssammensatt utvalg med følgende mandat:
Vurdere forholdet mellom arbeidstidsavtalen og ny særavtale. Vurdere konsekvenser av de endringer som ble gjort i avtaleverket per. 01.05.2004.
Frist for arbeidet settes til 31.12.05.
b) Innplassering/lønn ved overføring av undervisningspersonalet.
Undervisningspersonalet i stilling per 30.04.2004 beholder lønn per denne dato ved innplassering i det kommunale stillingsregulativet.
c) Flyttegodtgjøring.
Undervisningspersonale i stilling per 30.04.2004 vil være omfattet av bestemmelsene i statens sentrale særavtale om flyttegodtgjøring fram t.o.m. 31.07.2008 som en personlig overgangsordning. Eventuelle endringer i særavtalen i overgangsperioden blir også gjeldende for disse.
k) Godtgjøring for administrasjon av voksenopplæring
Reglene for godtgjøring vedrørende administrasjon av voksenopplæring videreføres. Partene forutsetter at det partssammensatte utvalget vurderer endringer/forenklinger av godtgjøringssystemet med sikte på ny avtale fra 01.08.2005.
11. Musikk- og kulturskolelærere
Musikk- og kulturskolelærere innplassert i stillingskodene 6814 og 6937 og distriktsmusikere innplassert i stillingskodene 7498 og 7495 får per. 01.05.04 sin lønn beregnet etter bestemmelsene i HTA kap... 4, pkt 4 C.
Fra samme tidspunkt faller SFS 2211 bort. Inntil 31.12.04 videreføres pkt. 2 og 8 fra denne avtalen.
Inntil ny avtale om arbeidstidsordning/-avtale for musikk- og kulturskolelærere foreligger per. 01.01.05, gjelder en "skoletid/fellestid" på 1300 timer. I denne tiden ligger en årsramme for undervisning på 740 timer, tid til egenøving/egenutvikling, tid til reise mellom arbeidssteder og nødvendig pausetid.
Musikk- og kulturskolelærerne kommer ikke inn under ny særavtale for undervisningspersonalet eller tilpasninger for undervisningspersonalet i fellesbestemmelsene. Allerede igangsatt partssammensatt utvalgsarbeid vedrørende ledelse overføres til forhandlingene om ny arbeidstidsordning.
12. Overgangsordning vedr rydding i og mellom kapitlene 4 og 5
Ansatte som per 30.04.2004 er innplassert i stillinger i kap. 4 og kap 5 kan forbli i kapitlet.
13. Likelønn/likestilling
Arbeidet med likestilling, likeverd og mangfold i arbeidsstyrke og ledergruppe er viktig for å utnytte de menneskelige ressursene og fremme verdiskapning. Det er derfor enighet mellom partene om at det fortsatt skal arbeides for å fremme likestilling/likelønn innenfor kommunalt tariffområde.
Partene viser her til den plikt som følger av likestillingsloven §§ l a og 5. Det er en målsetting at:
Kvinner og menn likestilles med hensyn til ansettelse, lønn, stillingsstørrelse, avansement og opplæring.
Arbeidet med likestilling og likelønn forankres i virksomhetens ledelse og inngår som en del av virksomhetens mål, planer og strategier jf. likestillingsloven og kommuneloven § 48.
Det vises for øvrig til Hovedavtalen del B og C begge § 8.
Særavtalen for lærerne
1 Innledning
Avtalen er hjemlet i HTA kap. 0.
2 Generelt
Som hovedregel gjelder HTA, aktuelle sentrale særavtaler og arbeidstidsavtalen med de unntak og tillegg som framgår av denne avtalen.
3 Særbestemmelser
3.1 Arbeidstidsrelaterte bestemmelser.
3.1.1 Tidsressurser og fordeling.
Tidsressurser til lov- og forskriftsregulerte tjenester: rådgivning om utdanning og yrkesvalg, sosialpedagogisk rådgivning, kontaktlærer og kontaktlærer for elevråd videreføres etter reglene i gjeldende avtaleverk per 30.04.2004. Jf. vedlegg.
Organisering av dette tjenestetilbudet og fordeling av oppgaver og tidsressurs fastsettes etter drøftinger.
Gis undervisningspersonalet arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for undervisning, behandles dette på følgende måte:
a. Arbeidet utføres i skoletiden/fellestiden om ikke annet avtales.
b. Reduksjon for å utføre kontaktlærertjeneste, kontaktlærer for elevrådet og andre funksjoner der reduksjonen samlet utgjør 15 % av årsrammen for undervisning eller mindre, medfører ingen endring i skoletiden/fellestiden.
c. Der reduksjonen utgjør undervisning tilsvarende 40 % av årsramme for undervisning eller mer, kan skoletiden/fellestiden økes inntil 1462,5 timer.
d. For arbeidsoppgaver der det gis reduksjon i årsrammen for undervisning som i størrelse ligger mellom b og c, fastsettes skoletiden/fellestiden med bakgrunn i bestemmelsene i b og c.
e. Tildeling av andre oppgaver ihht seniortiltakene, jf. arbeidstidsavtalen, medfører ikke økning i skoletid/fellestid.
3.1.2 Byrdefull arbeidssituasjon.
Ressurs til undervisningspersonale med en byrdefull arbeidssituasjon videreføres. Ressursnivået fastsettes ut fra gjeldende regelverk per 30.04.2004.
Fordeling av ressursen drøftes på den enkelte skole. Ved partsenighet på kommunalt/fylkeskommunalt nivå kan ressursen omfordeles mellom skoler/skolene
Tidsressursen skal brukes til å lette lærerens og/eller skolelederens arbeidssituasjon. Dette gjøres som hovedregel ved reduksjon av antall undervisningstimer. Den enkeltes arbeidsbyrde kan også ved partsenighet lettes ved å øke personaltettheten og derved tilpasse fordeling av arbeidsoppgaver.
3.2 Diverse bestemmelser.
3.2.1 Lønn for funksjoner.
Undervisningspersonale som tillegges midlertidige funksjonsoppgaver, kan gis et kronetillegg per år/måned så lenge de har slike oppgaver.
Slik godtgjøring kommer i tillegg til vedkommendes personlige lønnsfastsetting.
Godtgjøring for funksjonsoppgaver fastsettes i forhandlinger. Godtgjøring for kontaktlærertjeneste er minimum kr. 10.000 per år.
Rådgiver-/sosiallærertjeneste godtgjøres med minimum kr. 12.000 per år.
Godtgjøring for lokalt opprettet/opprettete funksjoner, herunder samlingsstyrer, fastsettes lokalt.
Godtgjøringen følger den enkelte arbeidstaker så lenge vedkommende har funksjonsoppgavene. Ved endring i funksjonsoppgavene eller skifte av innehaver, forhandles det om eventuelle endringer i godtgjøringen.
Tilleggene er pensjonsgivende.
3.2.2 Vikartimer innenfor skoletid/fellestid.
Vikartimer som tas innenfor skoletiden/fellestiden og som ikke har inngått i den
oppsatte arbeidsplanen, og ikke kommer til fratrekk i årsrammen for undervisning, godtgjøres med vanlig timelønn for undervisning., jf. fellesbestemmelsene § 12 tilpasning til pkt. 12.5.
Det forutsettes at opprinnelig arbeid i aktuelt tidsrom utføres utenfor
skoletid/fellestid.
3.2.3 Lønn til undervisningspersonalet.
Lønnsfastsetting for undervisningsstillinger skjer f.o.m. 01.05.2004 etter reglene i HTA.
3.2.4 Stillingsvern
Det personell i videregående skole som var tilsatt i uoppsigelig stilling da Opplæringsloven ble iverksatt, per 01.08.99, kan ikke sies opp, men har plikt til å gå over i annen stilling dersom en skole blir innskrenket, omorganisert eller nedlagt. Overføring skal så vidt mulig skje til stilling som krever de samme faglige kvalifikasjoner. Vedkommende beholder lønn og de øvrige økonomiske rettigheter som er opparbeidet på overføringstidspunktet, men følger for øvrig de vilkår som gjelder den nye stillingen.
3.2.5 Utbetaling av lønn
Når ikke annet er bestemt, utbetales lønn den 12. i måneden. Dette gjelder også
faste lønnstillegg og variable lønnstillegg for foregående måned hvis det er praktisk mulig.
l særskilte tilfeller kan arbeidstakeren få inntil 2 måneders lønn utbetalt på forskudd. Det skal inngås skriftlig avtale med arbeidstakeren om tilbakebetalingen.
Arbeidstakere tilsatt for 1 måned eller mindre godtgjøres med timelønn for undervisning. Arbeidstakere tilsatt for mer enn 1 måned godtgjøres med månedslønn. Arbeidstakere i timelønnet stilling går over til månedslønn etter mer enn 1 måned sammenhengende tjeneste. Spredte timer i tillegg til delstilling godtgjøres med timelønn for undervisning.
3.2.6 Voksenopplæring
Undervisningspersonale i voksenopplæringen følger årsrammene som er vedlegg til arbeidstidsavtalen, og i tillegg videreføres de særlige lesepliktene for voksenopplæring gjeldende per 30.04.2004.
3.2.7 Lønnstrekk
Lønnstrekk for fravær foretas etter vanlige regler ut fra stillingsstørrelse og det antall dager fraværet gjelder. For kortere fravær trekkes ordinær timelønn innenfor den skoletid/fellestid som ligger i arbeidsplanen til den enkelte.
3.3 Skoleledelse
3.3.1 Årsverket
Skoleledere har et netto årsverk på 1687,5 timer med arbeidstid på 37,5 timer per uke i 45 uker. Ledere som har undervisningsplikt som del av stillingen sin, legger denne undervisningen inn i ordinær arbeidstid. Omfanget av undervisningen i forhold til stillingsstørrelsen følger årsrammene som er vedlegg til arbeidstidsavtalen.
Den enkelte leder med undervisningsplikt kan fordele årsverket på minimum 41 uker etter størrelsen på undervisningsplikten.
3.3.2 Ledelsesressurs
F.o.m. 01.08.04 fastsetter kommunen/fylkeskommunen, etter drøfting, samlet ledelsesressurs ved den enkelte skole. Ressursnivået ut fra gjeldende avtaler per 30.04.2004 videreføres som et minimum. Ved nye skoler elter ved større endringer i elevtall/undervisningsomfang eller andre vesentlige driftsmessige forhold, brukes gjeldende avtale per 30.04.2004 som grunnlag for drøftingene om et nytt ressursnivå.
l grunnlaget for drøftingene om ledelsesressurs bør det i tillegg tas hensyn til lokal styringsstruktur og delegering, og videre det behovet for styrking av pedagogisk og administrativ ledelse som følger av et mer rammepreget avtaleverk og de nasjonale føringene som er lagt for endringer i grunnopplæringen.
3.3.3 Lønnsinnplassering
Lønnsfastsetting for skoleledere skjer f.o.m. 01.05.2004 etter reglene i HTA. Skoleledere som tilsettes etter ovennevnte dato, skal sikres minimum den lønn de ville hatt etter gjeldende kriterielønnssystem per 30.04.2004.
4 Virkningstid
Avtalen gjelder f.o.m. 01.05.2004 t.o.m. 31.12.2005.
Vedlegg l til Særavtale for undervisningspersonalet grunnopplæringa
Ressursberegning til avtalens pkt. 3 A.
Grunnskolen.
Pkt 3.1.
Sosiallærer/rådgiver/kontaktlærerfunksion i ordinær grunnskole.
Lærer som utfører sosialpedagogisk tjeneste/rådgivning i grunnskolens ungdomstrinn får redusert leseplikten med l t/u per påbegynt 25 elever. Denne ressursen tas av "2- timersrammen" på ungdomstrinnet, se nedenfor.
I tillegg til minsteressurs (l time per uke per påbegynt 25 elever) gis følgende tilleggsressurs til:
rådgiver-/sosiallærertjeneste på grunnskolens ungdomstrinn: 2 % til skoler med
1-99 elever på ungdomstrinnet.
Lærere som utfører kontaktlærertjeneste for elevråd får redusert leseplikt:
Barnetrinnet:
Fådelte skoler: 1/2 time per uke
6-20 klasser: 1 time per uke
21 klasser eller mer: 2 timer per uke
Ungdomstrinnet:
Til og med 20 klasser: 1 time per uke
21 klasser og mer: 2 timer per uke
Denne ressursen tas av "2-timers rammen" på ungdomstrinnet, se nedenfor.
"2-timers rammen " på ungdomstrinnet i grunnskolen
Det avsettes 2 timer per uke per klasse på ungdomstrinnet til arbeidsoppgaver utenom undervisning.
"2-timersrammen " benyttes på den enkelte skoles ungdomstrinn til arbeidsoppgaver utenom undervisning, som f.eks.:
fagrettledning, seksjonsledelse, sosialpedagogisk tjeneste
Fordeling til de ulike arbeidsoppgaver på den enkelte skoles ungdomstrinn reguleres i henhold til Medbestemmelsesavtalen for grunnskolen § 12.
Beregnet minsteressurs for sosialpedagogisk tjeneste/rådgivning og kontaktlærertjeneste skal tas av "2-timersrammen", jf. Avtale om arbeidstid og ressursbestemmelser for skoleledere i grunnskolen pkt. 2 og vedlegget ("administrative og pedagogiske ledelses-ressurser i grunnskolen - beregningsregler ") til denne avtale. Det kan gis ytterligere ressurs til slike funksjoner innenfor "2-timersrammen".
For øvrig kan det gis ytterligere ressurs for sosialpedagogisk tjeneste/rådgivning og kontaktlærertjeneste innenfor de samlede ressurser til skolens ledelse, jf Avtale om arbeidstid og ressursbestemmelser for skoleledere i grunnskolen pkt. 2 og 4.
Videregående opplæring. Til pkt. 3.1.
Rådgivertjeneste.
Lærer som utfører rådgivertjeneste får leseplikten konvertert etter følgende beregning: 4,55 % x antall elever 25
Fellesbestemmelsene
I fellesbestemmelsene har lærerne fått en rekke tilpasninger. Fellesbestemmelsen omfatter tilsetting, oppsigelse, godtgjøring for særskilt arbeidstid, kvelds- og nattillegg, overtid, ferie, lønn under sjukdom, svangerskap, fødsel og adopsjon, lønn under avtjening av verneplikt, ytelser etter dødsfall/gruppelivsforsikringer, yrkesskade, ansiennitet og andre lønnsbestemmelser, stedfortredertjeneste/konstituering, permisjon og pensjonsforhold.