Fra åpningen av SETT 28. november: f.v. SETT-grunnlegger Fredrik Svensson, Utdanningsforbundets leder Steffen Handal og Oslos byrådsleder Raymond Johansen.

SETT-sjefen: – Det dreier seg ikke om IT, men om læring

– Teknologien er i seg selv uinteressant, det viktige for meg er læring i pakt med samfunnsutviklingen. Skolen må speile samfunnet, sier SETT-grunnlegger Fredrik Svensson.

Målet med messen er, ifølge Fredrik Svensson, å tilrettelegge en møteplass for pedagoger fra barnehage til videregående skole ut fra et helhetssyn på barnet.

62 utstillere var på plass på Lillestrøm, og IT-bransjen har trådt massivt til for å selge seg inn mot barnehage og skole. Det var også et betydelig antall ikke-kommersielle utstillere.

 

Barn behøver mer

Svensson sier at det er blitt mye «IT i skolen», men:

– For meg er læring det viktigste, og god og effektiv læring må forholde seg til samfunnsutviklingen. Teknologien er derfor en nødvendighet. Etter min mening handler SETT om læring i samtid, og læreren må ta i bruk de verktøy som er vanlige i samfunnet. Profesjonen må legge opp undervisningen slik at barna lærer, ved hjelp av IT, ved hjelp av blyant og ved hjelp av fargestifter, sier han.

Ifølge Svensson behøver barn i dag mer variert motivasjon og stimulans enn hva de gjorde for få tiår siden, da samfunnet så annerledes ut. Og skolen må speile samfunnet, understreker han.

SETT- konferansene i Stockholm og Malmö har de siste par årene samlet rundt 10.000 personer over tre dager. Men det første året var oppslutningen på linje med SETTs første messe i Norge, noe i overkant av 1000 påmeldte.

– Mitt ønske er å arrangere SETT i Norge i årevis framover, sier Svensson.

 

Byråd med fokus på IT

Oslo-skolen er samarbeidspartner for SETT, derfor var byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen (Ap), også til stede. Han slår fast at byrådet har fokus på IT i sin kunnskapsplan for Oslo-skolen. Han sier at planen ser sammenhengen mellom barnehage og skole, og at den går inn for å «lære kidsa koding».

– Vi trenger imidlertid å utdanne lærere innen IT i både barnehage og skole, sier Johansen, som mener at den enkelte barnehages og skoles IT-kompetanse fortsatt i for stor grad er avhengig av lokale ildsjelers personlige interesse for IT.

Powered by Labrador CMS