Det er staten som har endra kravene til lærernes kompetanse, og derfor må staten ta hele kostnaden til etterutdanning for lærere som inntil nylig har hatt kvalifikasjonene i orden, krever Utdanningsforbundet. Illustrasjonsfoto: Erik M. Sundt

UDF krever at staten dekker videreutdanning

Staten må finansiere fullt ut videreutdanning for lærere som blir omfatta av de nye kompetansekravene i grunnskolen. Det vedtok representantskapet i Utdanningsforbundet fredag.

Publisert

Kravet gjelder lærere som fram til i fjor var kvalifiserte til å undervise i norsk, engelsk, matematikk, samisk og norsk tegnspråk, men som ikke har nok studiepoeng i disse fagene etter de nye kompetansekravene. Saken har vært tatt opp i flere fylkeslag, blant andre Hordaland og Sogn og Fjordane.

Kompetansekrav og videreutdanning

  • Lærere som er utdannet etter 1. januar 2014, må ha minst 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 studiepoeng på ungdomstrinnet og i videregående opplæring for å undervise i norsk, engelsk, matematikk, samisk og norsk tegnspråk.
  • I mars vedtok Stortinget at lærere som var ferdig utdannet tidligere, skal få dispensasjon fram til 2025, slik at de kan ta videreutdanning for å kunne fortsette å undervise i disse fagene. Fredag la regjeringen fram forslag om endring i opplæringsloven som gir midlertidig dispensasjon, men den trer først i kraft etter at Stortinget har behandla denne proposisjonen.
  • Selve studiene er gratis, men det er beregnet at lærerne må jobbe med studiene på fritiden uten lønn. Lærere kan søke to finansieringsordninger:
  • Vikarordning, der læreren frigjøres fra ordinære arbeidsoppgaver for å studere tilsvarende 37,5 prosent av full stilling dersom man tar 30 studiepoeng. Resten av tiden man bruker på studiet må tas av lærerens fritid.
  • Stipendordning, som innebærer at en lærer kan få 100.000 kroner i stipend for å ta 30 studiepoeng. Stipendets størrelse avhenger av hvor mange studiepoeng man tar.

– Når arbeidsgiver krever ny kompetanse, er det vanligvis ikke tvil om hvem som har ansvaret for å dekke dette. Tror noen at bilmekanikerne selv må betale for å lære å reparere el-biler? I dette tilfellet er det staten som har kommet med tilbakevirkende krav, og da er det klart at staten må ta regninga, sa Steinar Strømsli, leder i Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane, i debatten på representantskapsmøtet i Hurdal i Akershus.

 

– Frivillig tvang

Tor Anders Råbu fra Vest-Agder syntes det er beklagelig at ordningen for videreutdanning av lærere, Kunnskap for kvalitet, har endra karakter fra frivillighet til frivillig tvang. Han ga også tilslutning til at lærere som er blitt direkte berørt av de nye kompetansekravene, skal få videreutdanningen de trenger dekka fullt og helt av staten.

– De som har vedtatt kravene, har ansvar for egne vedtak også finansielt, og må derfor ta regninga. Samtidig er det viktig å sikre tilbud om videreutdanning også i andre fag, da kan det være greit med et visst eget bidrag, sa Råbu.

I dag bidrar lærere ved at en del av studiene må skje på fritida.

 

 

Mer politikk enn juss

I en utredning av de juridiske sidene av saken konkluderte professor Eivind Smith med at staten ikke har juridisk plikt til å fullfinansiere den nødvendige videreutdanningen for disse lærerne. Likevel anbefalte han å følge opp saken politisk.

Også LO-forbundet Skolenes Landsforbund krever at staten fullfinansierer videreutdanningen for lærere i disse fagene.

Statssekretær Magnus Thue (H) svarer ikke direkte på Utdannings spørsmål om det vil være aktuelt å gå med på en fullfinansiering av etterutdanningstilbudet for berørte lærere, men skriver følgende i en e-post: «Ingen lærere blir pålagt å ta videreutdanning på grunn av kompetansekravene. Det er skoleeier – ikke den enkelte lærer – som skal oppfylle kravene. Det er viktig at skolene og kommunene bruker tiden godt, og sørger for at alle lærere som ønsker det får mulighet til å ta videreutdanning i god tid før overgangsperioden går ut i 2025».

 

Fortvilelse og tap

Rundt 33.000 lærere mista sin formelle undervisningskompetanse i norsk, engelsk, matematikk, samisk og norsk tegnspråk etter innføringen av kravene om 30 studiepoengs fordypning i disse fagene på barnetrinnet og 60 studiepoeng på ungdomstrinnet.

– Mange medlemmer gir uttrykk for at de er urolige, fortvilte, og at de har mista noe. De synes det er vanskelig å forstå hvorfor kravene fikk tilbakevirkende kraft, sa sentralstyremedlem Siri Skjæveland Lode i sin innledning til debatten.

Hun fortalte at hun selv også nå mangler formell undervisningskompetanse i fag som hun har undervist i siden 1985.

– Jeg er ikke imot å lære mer. Men jeg vil ha en klar plan fra arbeidsgiver og en lovendring i Stortinget som viser at jeg er kvalifisert inntil videre, sa hun.

 

Tilbud til alle og forpliktende planer

I vedtaket ber representantskapet i Utdanningsforbundet regjeringen om å legge fram et forslag til lovendring som slår fast at de berørte lærerne fortsatt er formelt kvalifiserte til å undervise i disse fagene fram til 2025, slik Stortinget vedtok. Omtrent samtidig som representantskapet behandla saken fredag, ble det kjent at regjeringen har lagt fram en proposisjon for Stortinget der dette forslaget blir lagt fram.

Representantskapet understreker også at alle berørte lærere må få tilbud om videreutdanning som opprettholder kvalifikasjonene til fortsatt undervisning, og at kommunene må lage forpliktende framdriftsplaner om dette.

 

Powered by Labrador CMS