Slik ble Singapore best i matematikk
Dyktige lærere med høy status og press på elevene er noen av forklaringene på at Singapore har svært dyktige matteelever.
I den internasjonale læringsundersøkelsen TIMSS har elever fra Singapore i flere år vært i verdenstoppen.
Matematiker Helmer Aslaksen, som har jobbet i Singapore i 22 år, forklarer dette med at lærerne har høy status, Singapore har et utdanningsfokusert samfunn og det er et press på elevene på å være flinke, skriver Teknisk Ukeblad.
Spøker ikke med kunnskapene
Aslaksen, som i dag er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo, forteller at det er en klar sammenheng mellom karakterene i skolen og hvordan det går det senere i livet.
– Gjør du det godt i matte, vil du få høyere lønn og en partner med høyere status, sier Aslaksen.
I Singapore gir det stor status å være flink i matematikk, og motsatt gir det liten status å ha svake mattekunnskaper.
– Ingen kunnskapsminister i Singapore ville kunne fleipe om å ikke ha vært god i matematikk. Alle regjeringsmedlemmene har god matematikkbakgrunn, sier Aslaksen.
Flyttet grunnet press
I skolen er det også mer fokus på abstraksjon og fundamentale ideer i matteundervisningen.
– I Norge er det fokus på å lære oppskrifter på hvordan man skal løse problemer, men lite fokus på ideene bak. Dette fører ofte til at man ikke egentlig forstår hva som foregår, ikke greier å se sammenhenger, og ikke greier å se det spennende i matematikken. Grunnen til at folk blir glade i matematikk er som regel at de får en tilfredsstillelse av å forstå de logiske sammenhengene, mener Aslaksen.
Han valgte å flytte fra Singapore blant annet på grunn av presset på elevene.
– I Norge er man med full rett stolt av å ha en skole hvor barna trives. Det er mye bra ved å ha en skole som fokuserer på trivsel, frihet og rettigheter, sier han.