Idedugnad
Idedugnad

– En idedugnad vi ikke har opplevd før

Facebook-gruppen Korona-dugnad for digitale lærere har over 60 000 medlemmer, og lærer Terje Stokke Nørvig mener profesjonsfellesskapet blant pedagoger aldri har vært bedre.

Publisert

– Vi jobber i et profesjonsfelleskap nå. Det gjorde vi ikke like tydelig før, sier lærer Terje Stokke Nørvig.

Han er lærer på en ungdomsskole i Nordre Follo, og er ressurslærer på FIKS, Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen ved Universitetet i Oslo.

Nørvig har holdt kurs for lærere, men mener pedagogene aldri før har vært så flinke til å dele som de har vært etter at skolene ble stengt 12.mars.

Ann S. Michaelsen er avdelingsleder på Sandvika videregående skole i Bærum, også hun jobber deltid på FIKS. Også hun mener at lærere og skoleledere er blitt veldig rause med hverandre.

Terje Stokke Nørvig.
Terje Stokke Nørvig.

– Vi diskuterer metoder mer enn før, sier Michaelsen. Lærere og skoleledere deler informasjon og får tips på nettmøter med kolleger, gjennom kommunale kurs, på nettsider, på Facebook-sider og Twitter.

Alle hjelper hverandre

– Det er en idedugnad vi ikke har opplevd før. Alle hjelper hverandre, sier Michaelsen.

– Jeg synes kunnskapsdeling blant lærere har økt voldsomt. Det samme har endringsviljen, sier Nørvig. Han arbeider deltid på FIKS og er med på holde kurs og å gi råd til forskere om hva som kan være nyttig for lærere.

– Lærere deler ideer og opplegg som aldri før, både internt på skoler, i kommunen og nasjonalt, sier Nørvig. Lærere deltar på webinarer, er med i facebook-grupper, deler tips på twitter.

Ikke forskningsbasert

I denne perioden har ikke pedagogikken vært like basert på forskning, på samme måte som klasseromsundervisningen. Da alt er veldig nytt og solid forskning tar tid.

Ann. S. Michaelsen
Ann. S. Michaelsen

– Vi har ikke hatt tid til å evaluere alle metodene ennå. Dette kom brått på og det var bare å hive seg i gang. Den kritiske sansen vil nok bli større etterhvert, sier Nørvig.

– Tidligere har jeg hatt følelsen av at mange synes alt digitalt er «kult», men nå er den blitt integrert og praktisk, sier Nørvig.

Her deler og får pedagoger tips:

Korona-dugnad for digitale lærere
(61 000 medlemmer)

Idebroen til barn
(85 000 medlemmer)

1-7 trinn: Korona-dugnad for digitale lærere
(11 800 medlemmer)

8-10 trinn: Koronadugnad for digitale lærere
(5 100 medlemmer)

VGS - studiespesialiserende: Koronadugnad for digtiale lærere
(4 500 medlemmer)