Kalkulator, regelbok og dårlig mattekunnskap

Jeg har selv tre barn og har derigjennom fulgt matematikkundervisningen de siste årene. To forhold som jeg synes åpenbart bidrar til å svekke mattekunnskapen og tallforståelsen generelt er: Regelbok og for mye bruk av kalkulator i barne- og ungdomsskolen.

 

Gjennom mine barn og barnas venner, som alle er normalt kvikke og oppegående barn og ungdom, ser jeg at de jevnt over bruker langt mindre tid på mattelekser og forberedelser til matteprøver enn de gjør på andre fag. Dette begrunner de med at de har regelbok.

 

Regelboken får de ha med på alle prøver, tentamen og eksamen. Der skriver de inn alle metoder og formler og regelboken voktes som en verdifull skatt. Det forhold at de har regelboken, gjør at de ikke må huske formler og metoder, de bare slår opp. Ved ikke å måtte huske, behøver de heller ikke å forstå hvorfor formlene er som de er.

 

Hvis man må huske, kreves forståelse, det er vanskelig å huske uten å forstå. For de elever som skal videre på et høyere utdannelsesnivå, vil på et tidspunkt matematikken bli så komplisert at regelboken ikke lenger holder, da mangler den grunnleggende forståelsen som mer avansert matematikk bygger på og elevene faller fra i dette grunnleggende viktige faget. De har ingenting å bygge videre på. Når grunnmuren er laget av leire, kan ikke huset bygges.

 

For mye bruk av kalkulator i grunnskolen

Jeg har flere eksempler på at ungdomsskole elever med gode hoder og gode mattekarakterer ikke kan multiplisere, subtrahere og dividere større tall, eller tall med mange desimaler. De har glemt metoden de lærte i barneskolen etter lang tids bruk av kalkulator! Selv ved enkel prosentregning må kalkulatoren frem. Hoderegning er generelt svak som følge av manglende tallforståelse og manglende trening.

 

Jeg er overbevist om at skolemyndighetene på et tidspunkt vil innse at for omfattende bruk av regelbok og kalkulator bidrar til det lave nivået i matematikk i norsk skole. Jeg håper det skjer raskt slik at ikke flere årskull med barn og ungdom gjennom manglende krav og innsats ender med så mangelfull matematikkforståelse som dagens unge.

 

Det er provoserende og skremmende at det i så stor grad eksperimenteres med våre barn ved at slike vesentlige endringer i læreform, som omfattende kalkulatorbruk på lave klassetrinn og ubegrenset bruk av regelbok(Innført ved Reform 97), innføres og fortsatt benyttes når resultatene av reformen er så tydelig negative.

 

Det er åpenbart at disse ”hjelpemidlene” svekker tallforståelse og arbeidsinnsats i et for mange formål grunnleggende viktig fag. At for omfattende bruk av hjelpemidler og regelbok også svekker innsats og dypere forståelse i andre fag, er en egen sak som jeg lar ligge i denne sammenheng.

 

Innlegget er en forkortet versjon av et leserinnlegg i Aftenposten 4. mai i år.