Læreren som forsker – et uutnyttet potensial
Hvis flere lærere forsker på egen undervisning, kan vi finne løsninger på skolens utfordringer raskere.
Se for deg en lærer
som sliter med uro i klassen. Elevene mister fort fokus, og læringsmiljøet lider.
Hun finner et mulig tiltak: å bryte opp undervisningen med korte leker for å
skape variasjon og engasjement. Kan det gi bedre konsentrasjon og læring?
For å
finne svaret organiserer hun undervisningen slik: Annenhver time legges det inn
to korte leker, de andre timene kjøres som vanlig. På slutten av hver time har
hun en aktivitet som lar elevene øve på å hente frem det de har lært, men som
også gir data om elevenes læringsutbytte. Data samles over flere uker,
analyseres, og presenteres for andre lærere, kanskje også i en kort artikkel. Her
er læreren ikke bare underviser, men også forsker i eget klasserom. Og hun
deler kunnskapen.
Svak kultur for deling
Slike eksempler er nokså
sjeldne. Mange lærere prøver ut nye metoder og snakker med kolleger, men det å
bruke forskningsmetode og dele resultater har vi ikke en sterk kultur for. Vi
har et klart skille: Lærere underviser, forskere forsker. Ny kunnskap utvikles
i universiteter og forskningsinstitusjoner, og finner veien til skolene gjennom
lærerutdanning, kurs og artikler.
På papiret er det
logisk. Arbeidsdeling er et grunnprinsipp i moderne samfunn: Når vi
spesialiserer oss, øker både effektivitet og kvalitet. Men utdanningsfeltet er
fullt av komplekse og akutte utfordringer som fallende motivasjon, svakere
ferdigheter i lesing og matematikk, økt prestasjonspress, uavklart rolle for
skjerm og kunstig intelligens i undervisningen og så videre.
La lærere forske på sin egen undervisning
Forskning kan gi oss
innsikten vi trenger for å løse slike utfordringer, men ofte er konklusjonene
uklare og avsluttes med at «vi trenger mer forskning». Men forskerne er for få
til å klare å dekke alle de ubesvarte spørsmålene. Så hva om vi tenkte
annerledes? Hva om vi gjorde det mer vanlig at lærere forsker på egen
undervisning?
Aksjonsforskning er
et eksempel på det: Lærere prøver ut tiltak, samler data, justerer praksis og
deler. Poenget er ikke at alle lærere skal bli forskere på heltid, men å gi
flere verktøy til å undersøke praksis mer systematisk. Små justeringer i metode
kan gi langt mer pålitelige funn, og deling gjør at andre kan bygge videre.
En raskere vei til kunnskap
En sektor som gir
lærere tid, støtte og kultur for dette, får mer kunnskap raskere. Det kan også
styrke båndene mellom skoler og akademiske forskningsmiljøer.
Fordelene er mange.
Flere forskningsprosjekter i klasserommet vil gi raskere svar på hvordan vi kan
løse konkrete utfordringer. Lærere blir ikke bare formidlere av kunnskap, men
aktive kunnskapsutviklere. Kanskje kan det gjøre læreryrket ekstra givende, for
med forskning følger som regel nysgjerrighet og gleden ved å oppdage noe nytt.
Ja, etikk og
personvern må ivaretas, men det er mulig. Den virkelige barrieren er
tankesettet: Vi må se læreren ikke bare som underviser, men som
kunnskapsutvikler.
Skolen trenger mer
forskning. Så hvorfor ikke legge bedre til rette for at lærerne kan bidra? Det
kan bli en drivkraft for utvikling – og gi oss både flere og raskere svar.
Olav Schewe
har en doktorgrad innen læringsstrategier ved Universitetet i Oxford. Han er også forfatter av bøkene Superhjernen og Superstudent, som begge er oversatt til over 20 språk.