Det spisser seg til i skolepolitikken
Tidlig i sommer la Høyre fram et forslag om å utvide småtrinnet med 190 timer. Overraskende nok fikk forslaget ikke støtte. Ser vi konturene av større skolepolitisk uenighet?
I Høyres nye skolepolitikk «Læringsløftet» er et av
forslagene å utvide småtrinnet med 190 undervisningstimer for å styrke lesing,
skriving og regning. Høyres forslag fikk motbør fra andre partier og fra
fagforeninger og ansatte i skolen.
For første gang på lenge ser det ut som
Høyre står alene om å ville øke timetallet i skolen.
«Mer av det som ikke virker», var Utdanningsforbundets leder
Geir Røsvolls dom. Andre rykka ut for å forsvare barns fritid. I et mye delt
innlegg spurte barne- og ungdomsarbeider Hege Enersen Bjerkelien hvorfor fri
tid og lek ble ansett som bortkasta. La barn få tid til å være barn – også i
skoletida.
Mye av kritikken bygde på min forskning. Som mitt
doktorgradsarbeid har vist, har skoletida allerede blitt utvida mye. Fra 1990
til 2008 ble undervisningstida i grunnskolen utvida med 1359 timer. Det
tilsvarer to skoleår målt i timer. Nesten alle timene har blitt lagt til
småtrinnet, og over halvparten av timene ble gitt til norsk og matematikk.
Uklar avkastning
Målet med den økte undervisningstida har vært å forbedre de
målbare læringsresultatene. Særlig har politikerne – både fra rød og blå side –
vært opptatt av lesing, skriving og regning. Paradokset er at den smale
satsinga på målbar læring ikke har gitt den avkastninga politikerne drømte om.
Ifølge Utdanningsdirektoratet er de faglige læringsresultatene i skolen først
og fremst prega av stabilitet. Samtidig peker flere undersøkelser på at flere
mistrives på skolen. Elever er stressa og gruer seg mer, skal vi tro
Ungdata-undersøkelsen.
«Det er i grunnen litt skuffande at eit parti som er så
opptatt av å teste andre, er så lite interessert i testresultata til eigen
skulepolitikk», skrev Astrid Dypvik i Agenda Magasin da Høyre lanserte
«Læringsløftet» på forsommeren. Som Dypvik påpeker, har Høyre gått i bresjen
for en forsknings- og resultatbasert skolepolitikk.
At de fortsatt tror på økt
timetall som et egna politisk virkemiddel, framstår derfor underlig.
Tyder på at vinden har snudd
Tidligere har det vært bred politisk enighet om at økt
timetall i skolen er bra. De 1359 nye timene ble initiert og vedtatt av partier
fra venstre til høyre på Stortinget. Økt timetall har vært ansett som et
udiskutabelt gode, og det har vært få motforestillinger å spore.
Den massive
kritikken mot Høyres forslag tyder imidlertid på at vinden har snudd. Nå ser
det ut som Høyre står alene om å ville øke timetallet i skolen.
Skolepolitikken har vært prega av enighet de siste tiårene.
Selv partier som Høyre, Arbeiderpartiet og SV har vært enige om den overordna
kursen. Timetallsdiskusjonen er imidlertid et av flere eksempler på at partiene
markerer seg mer enn før. Ser vi konturene av et skolepolitisk landskap prega
av større uenighet? Det vil i så fall være et gode.
Vi er trolig tjent med at
det både er diskusjon og uenighet om de store veivalgene som former skolen.
Elise Farstad Djupedal
Jobber som freelance forsker og formidler.
Hun har nylig
levert en doktorgrad i pedagogikk ved NTNU om politisk styring av skolens
innhold.
Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og
inkludering.