Lek er læring

Jeg liker ikke frasen "Lek og læring". Lek er læring!

 

Regjeringens stortingsmelding «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen» ble lagt fram 11. mars.

Nå må barnehagelærere heve profesjonsstemmen! Endringer i planen bør ikke tuftes på politisk synsing, men på forskningsbasert kunnskap om barns utvikling og hvordan barn lærer. Dette har barnehagelærerne best innsikt i.

Barn i barnehagealder tenker og lærer kvalitativt annerledes enn eldre barn, da de befinner seg i det pre-operasjonelle eller konkret-operasjonelle stadiet. Hvis man ignorerer dette og innfør mer læring som passer bedre for barn på formelt-operasjonelt utviklingstrinn, slik politikere har en tendens til, og slik er det for mye av i småskolen, ødelegger man for læring.

Personlig er jeg livredd for at leken skal tones ned og at frileken skal tape terreng. Det er hærverk, etter mitt syn! Jeg liker ikke frasen: «Lek og læring». Lek er læring. Barn vokser opp i institusjon fra de er rimelig unge. De trenger tilstrekkelig tetthet av dyktige pedagoger som sikrer barnas behov på alle områder. Jeg tror disse byråkratene bør opp til eksamen hva barns læring angår!