Nyutdannete danske lærere vi ha mer praksis i utdanningen – men forskere er ikke enige

Nyutdannete lærere i Danmark sier de ville blitt bedre lærere dersom det var mer praksis i undervisningen. Det er ikke nødvendigvis en god ide, sier forskere.

Publisert

I en undersøkelse som er omtalt i danske folkeskolen.dk, har 107 lærere med mindre enn fire år bak seg i skoleverket, sagt sin mening om hvordan det er å være ny lærer i grunnskolen.

De har satt ord på om lærerutdannelsen har forberedt dem godt nok til lærergjerningen.

Les denne: Danmark gjør nasjonale prøver frivillige

Og det er et rungende nei fra majoriteten av dem som har svart. Ifølge dem har ikke lærerutdannelsen i tilstrekkelig grad gitt dem verktøyet de trenger for å takle lærerjobben. De peker blant annet på at de burde ha vært bedre forberedt på foreldresamarbeidet, konflikthåndtering, sorghåndtering, bruk av digitale verktøy og karaktergivning, for å nevne noe.

Uten konkrete verktøy føles det som om å bli kastet i vannet uten å kunne svømme, er svaret fra en av lærerne.

To av forskerne, Pia Rose Böwadt og Nana Vaaben, sier at til tross for klokkeklare ønsker fra lærerne, er de ikke helt enige.

– Akkurat nå har vi en kunnskapsminister som ønsker en mer praksisnær utdannelse. Men mange undersøkelser peker på at det ikke er løsningen. Det handler ikke alltid om mer praksis, men om bedre praksis, sier Böwadt.

– Hvis man kutter i den teoretiske delen vil det være skadelidende for lærerprofesjonen. For det som ligger i den teoretiske delen skal være med på å sikre lærernes autonomi, sier hun.

Les mer på folkeskolen.dk