Gjensyn med valgfag på barnetrinnet
Valgfag på barnetrinnet er på vei tilbake. Hva kan vi lære av fortidas valgfagssatsinger?
I
fjor ble valgfag på mellomtrinnet lansert som et tiltak for å gjøre skolen mer
praktisk og variert. I stortingsmeldinga En mer praktisk skole ble det
sagt at valgfag skal øke elevenes trivsel og motivasjon.
Valgfag på
mellomtrinnet er et nyskapende forslag. Det er lenge siden valgfag var en del
av barnetrinnet. Det betyr likevel ikke at det ikke har vært valgfrie fag på
barnetrinnet tidligere.
Som
skolehistoriker trekker jeg ofte på smilebåndet når folk hevder at
skolepolitiske forslag er nye. Et slående trekk ved skolehistorie er at det
meste er foreslått og diskutert før. Mye har også vært prøvd ut og har vært en
del av skolen for kortere eller lengre tidsperioder.
Nå når valgfag skal
gjeninnføres på barnetrinnet, kan vi derfor lære av historien. Hvilke likheter
og forskjeller er det mellom valgfag på barnetrinnet før og nå?
Stort spenn og rause rammer
Valgfag
på barnetrinnet var ikke en del av den obligatoriske fagkretsen i Mønsterplan
74 (M74). Det fikk likevel fotfeste i skolen fordi departementet oppfordra
skolene til å ha valgfag i tillegg til minstetimetallet.
De ga derfor både
statsstøtte og rom på timeplanen til å gjennomføre dette. Det ble sagt at
valgfag var en verdifull del av skolen som bidro til at elevene ikke ble
isolert fra «det levende livet og det lokalmiljøet de tilhører», som
departementet skrev. Elevene skulle velge fag etter interesse, og departementet
oppfordra skolene til å tilby praktiske og estetiske aktiviteter som kom skolen
og nærmiljøet til gode.
En
evaluering viste at om lag 20 prosent av barneskolene tilbød valgfag. Skolene
hadde stor fleksibilitet når det gjaldt å bestemme omfanget og innholdet på
valgfagene. Det eksisterte derfor hundrevis av valgfag.
De vanligste valgfagene
var formingsaktiviteter som tekstil, tre- og metallsløyd, tegning og keramikk.
Kroppsøving, skolekjøkken og drama var også store og vanlige valgfag. Rause
rammer og lærere med bred kompetanse gjorde at skolene kunne tilby flere fag.
Noen
av fagene ble tilbudt som hel- eller halvårskurs, men andre var kortere. Blant
skolene med valgfag var det vanligst å sette av to til tre timer per uke til valgfag
og ha valgfag på to eller tre trinn. Det ga et totalt timetall på mellom 100 og
200 timer.
Elise Farstad Djupedal
er stipendiat i pedagogikk ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
Reformene
Med
de to neste reformene, Mønsterplan 87 (M87) og Læreplanverket for 10-årig
grunnskole (L97), forsvant betegnelsen valgfag. Ordninger som praktisk,
sosialt og kulturelt arbeid (PSK) og skolens og elevens valg (SEV)
gjorde likevel sitt til at det var rom for å tilby valgfrie fag og emner på
barnetrinnet helt fram til Kunnskapsløftet ble innført i 2006.
Både PSK og SEV
var videreføringer av valgfag som skulle sikre en praktisk og «samfunnsaktiv»
skole som hadde kobling til nærmiljøet. Begge satsingene var obligatoriske
deler av læreplanverket, men de hadde ikke egne timer. Timene måtte derfor tas
fra eller gjennomføres som en del av andre fag. PSK skulle ha et omfang på 93
timer på barnetrinnet, mens SEV skulle ha 200 timer.
Sentrale føringer og få timer
Forslaget
fra regjeringa Støre nå om å gjeninnføre valgfag på mellomtrinnet både bygger
på og bryter med fortidas ideer. For første gang ser det ut som valgfag vil få
egne timer på barnetrinnet.
Forslaget kommer likevel med en bismak, siden det
kun er foreslått 57 timer. Skolene vil trolig også få mindre frihet, siden innholdet
i fagene skal styres gjennom sentralt utforma læreplaner.
Det understrekes
likevel at valgfag fortsatt skal ha en praktisk innretning. Slik jeg leser det,
er dette det springende punktet i satsinga. Tidligere hadde skolene
infrastruktur, kompetanse og ressurser til å ivareta et bredt og praktisk
innhold. Denne basisen er i stor grad borte. Hvordan skal regjeringa sikre at gjeninnføring
av valgfag reelt sett skal bidra til å styrke den praktisk-estetiske delen av
opplæringa på barnetrinnet?