«Lesestunden handler om å skape opplevelser og gi næring til nysgjerrighet, mestring, leseglede og trygghet»

Som barnebokforfatter og mor brenner jeg for at vi skal lese for barna, og engasjementet mitt går langt forbi det å lese ord mellom to permer. Jeg vil gi barna leseglede og mestring.

 

Fantasiverden

Det er ikke rart at barn elsker å bli lest for. Gjennom bøkene blir de tatt med inn i spennende univers og fantasiverdener, og de får det de trenger mest; full oppmerksomhet, tid og tilstedeværelse. Kun deg, dem og historien. Lesestunden fortjener derfor sin faste plass både i barnehagen og i hjemmet.

Teknologi kan erstatte og forenkle mye, men et nettbrett kan aldri erstatte et fang og vibrasjonene fra en stemme som leser her og nå, og som kan svare på spørsmål underveis. Tryggheten er bare et aspekt, å stimulere til nysgjerrighet og fantasi gjennom interaksjon er vel så viktig.

 

Lest for flere hundre

Jeg har de to siste årene hatt gleden av å lese fra boken min om Edgar og dyrene han møter i skogen, for over 400 barn rundt om i landet. Jeg har vært i barnehager, på skoler, i bokhandlere og på bondegårder. Overalt har jeg møtt engasjerte og nysgjerrige små tilhørere. Det varmer selvsagt både mamma- og forfatterhjertet mitt å være med å skape verdifulle lesestunder i møte mellom bok og barn.

Boken om Edgar er en billedbok med rim for barn mellom 3-6 år. Selv om boken er pedagogisk var det ikke et mål i seg selv. Jeg bringer bare videre nysgjerrighet og lærdom jeg selv fikk inn med morsmelken. Gjennom boken stifter barna bekjentskap med nye ord, rytme og gjenkjennelse og får lærerik informasjon om de ulike dyrene. Gleden og mestringsfølelsen jeg møter hos barna jeg leser for har en verdi som ikke kan måles i penger. For mestringsfølelse gir trygghet, og trygge og glade barn tør å være nysgjerrig og undrende.

Å lese en bok som inviterer til dialog for barn jeg ikke kjenner, er alltid like spennende. Jeg har ennå til gode å møte en stille forsamling. Hendene spretter i været når de vet svaret på gåtene, eller vil fortelle sine egne fantastiske opplevelser med dyrene vi blir kjent med.

 

La barna velge

Jeg synes det skal være lav terskel for å lese, og det er ikke nødvendig med full teatralsk innlevelse. For hva du leser, eller hvordan, er ikke det viktigste. Men at du gjør det, og at det blir satt av tid til undring underveis. Jeg får ofte høre at barna liker lesestundene med meg. Fordi de via boka blir oppfordret til å være aktive gjennom å gjette, telle, synge og lete etter små skjulte skatter i illustrasjonene. Slike tilbakemeldinger viser at jeg har lykkes med å spre leseglede og da er mitt oppdrag fullført.

Det kan være lurt å la barnet velge bok. En bok kan leses igjen og igjen og hver gang skapes en unik historie i barnets fantasi. Å lytte når du leser er viktig. Det viktigste er ikke å lese fra perm til perm eller fra kapittel til kapittel, men å ha tid til de individuelle historiene og samtalene som skapes underveis.  

 

  • Jannicken Lampe er barnebokforfatter som daglig jobber innen markedsføring og kommunikasjon og bruker ledige stunder til å skrive og illustrere bøker, komponere sanger og lese for barn.

 

Denne artikkelen var først publisert i Første steg nr. 1/2016.

Hele utgaven leser du elektronisk her