Skeptiske pip til ikt-satsingen

Mange nikker nok gjenkjennende til hva Bjørn Høvik mener om ikt i skolen. Jeg mener ikke at det ikke er lov å komme med skeptiske pip, men når det blir så bastant etter hvert, vil jeg komme med egne pip.

Mine pip handler om ikke om en grunnleggende tro på lærebøker. Høvik skriver i innlegget sitt om "nettet". "Nettet" er hummer og kanari. Slipper du elevene inn på Deichmann og sier: Finn informasjon om 2. verdenskrig, om USA, om hulelignelsen? Eller setter du alle elvene alene på bussen til byen og ber dem finne arkitekter som tegnet bygninger før 1900? Veileder du ikke i hvordan elevene skal finne frem til informasjonen? Planlegger du ikke på forhånd prosess og produkt og hvordan nå dette?

Om du virkelig mener at ikt er ungdommens foretrukne arena, ja da burde vi bruke denne arenaen for alt den er verdt. Hva er sammenhengen mellom informasjon – metode (teknisk) og ansvar for egen læring? Skal vi bare la elevene fritt gå inn på "nettet" uten veiledning og regne med at de lærer noe?

Læreboka er en sovepute som trenger supplement, "nettet" kan hjelpe med dette, forutsetningen er at vi som lærere vet hvor vi vil elevene skal lete, veilede dem, ha oversikt over nyttige steder å lete, samtidig gi elevene muligheter til selv å være kritiske, kunne gjøre relevante søk, kunne vurdere – ut fra våre kriterier for mål. "Klippe og lime" – fasen burde stort sett være over, når lærere vet nok til å finne ut at det bare er det det er.

For eksempel: mange sider forteller deg om oppgavene er kopiert. Finn dem! Det å jobbe på pc/mac betyr ikke å spille spill i skolesammenheng. "Nettet" er alt, men det er samfunnet også. Det betyr ikke at alt er "hummer og kanari" i undervisningssammenheng.
 
Det å tro at lærere kan reduseres ved at elevene bruker pc/mac er absurd. Det kreves flere dyktige lærere som kan finne frem til gode steder, har teknisk kompetanse og som klarer å begrense bruk til å inneholde de målene en setter seg. "Målrettete, selvdisiplinerte og genuint interesserte elever" er ikke de eneste som vil ha nytte av å la læreboka slippe for en stund og heller finne motiverende oppgaver og steder som motiverer og gjør skolehverdagen lettere, mer motiverende og nyttig.

Det handler ikke om "selvplukk" på pc. Sånn er "nettet", det er ikke enklere enn andre læringsarenaer, det krever kunnskap og planlegging. Hvorfor tror så mange at "nettet" er selvstyrt, men at ingen andre læringsarenaer er det? "Nettet" er en enorm ressurs, en uuttømmelig kilde, mulighet og hjelp i undervisningen. "Blind ikt-satsing kan dermed bidra til å forsterke forskjellene i læringsmuligheter". Jeg er helt enig, men her handler det om kompetanse hos lærere – ikke elever.