Om å lese høringsutkast som fanden leser Bibelen
Utdannings nettredaktør Fred Harald Nilsen synes å ha lest høringsutkastet til ny læreplan for krl som fanden leser Bibelen, skriver innsenderen.
Bildeteksten sier: "I høringsforslaget
legges det opp til at kristendommen får forkjørsrett i
livssynsfaget. Det går fram av Utdanningsdepartementets
forslag til endring av opplæringslova" (min
kursivering). Oppslaget avslutter med å gi siste ordet til
Human-Etisk Forbund som understreker at faget legitimerer at skoler
kan bruke fire år på å indoktrinere barna i
kristentro.
Oppslaget er skrevet av en av Utdannings
redaktører, nemlig nettredaktør Fred Harald Nilsen, og
tar utgangspunkt i følgende setning fra forslaget til ny
læreplan i KRL: "Behandling av religioner og livssyn som ikke
er representert i lokalmiljøet og distriktet, kan utsettes fra
1.- 4. til 5.- 7- trinn."
Dette oppslaget har en del faktiske feil. I et
tidsskrift som smykker seg med betegnelsen "Norges beste fagblad"
(se forsiden) og som henvender seg til lærere, burde vi kunne
forvente at det ikke presenteres den typen feilinformasjon som vi
finner her. Jeg skal konkretisere dette ved å peke på tre
av feilene:
For det første: Setningen det tas
utgangspunkt i, er ikke ny. Vi finner den også, i nesten
likelydende utgave, i den reviderte planen for krl (Krl-boka s. 15)
som har vært gjeldende siden august 2002.
For det andre: Det er ikke i forslaget til
endring av opplæringslova vi finner denne setningen, men i
forslaget til ny læreplan for krl-faget.
For det tredje - og dette er mitt hovedpoeng:
Denne setningen betyr ikke at kristendommen skal ha
forkjørsrett i faget, og at undervisning om alle andre
religioner og livssyn enn kristendommen kan utsettes til 5.-
7-klasse. En slik lesing er direkte feil! Det vet alle som kjenner
opplæringslova og forskriftene til denne, og det forventer jeg
at Utdannings redaksjon gjør.
Her heter det nemlig i § 1-1a at en,
"når pedagogiske omsyn tilseier det" og "som ledd i det
lokale arbeidet med læreplanane for faga", kan erstatte
eller velge bort enkelte hovedmoment "dersom opplæringa
framleis er eigna til å nå dei felles måla for faga
og måla for hovudtrinna" (mine kursiveringer).
Dette betyr at en ikke kan velge vekk et helt
målområde/hovedområde i krl-faget, verken det som
handler om kristendommen eller det som handler om andre religioner
og livssyn, for et slikt bortvalg får konsekvenser for
målsettingen for faget som helhet, og for hovedtrinnet.
Å utsette hele opplæringen om andre
religioner og livssyn til mellomtrinnet, vil si at et helt
hovedområde velges bort, og det vil føre til at
målet for småskoletrinnet ikke nås. Det kan derfor
ikke gjøres uten å bryte opplæringslova. Det kan
derfor ikke være dette som foreslås i utkastet til ny
læreplan for krl.
Hva er det så den omdiskuterte setningen
sier? Det går fram av avsnittet Utdanning har revet den
løs fra. Det handler om pedagogiske tiltak, nærmere
bestemt om differensiert og tilpasset opplæring som er
nødvendig for å ta vare på elevene ut fra den
religiøse og livssynsmessige bakgrunn de har. Og det handler
om tilpassing av undervisningen om religioner og livssyn til
elevenes alder og modenhet i begynneropplæringen.
Elever i 1.- 4. klasse er ikke modne til
å ta imot undervisning om alle verdensreligioner pluss et
antall ikke-religiøse livssyn. Det blir et for stort pensum og
er for intellektuelt krevende for dem. Forskning både fra
Norge og England viser dette - om en trenger forskning for å
bli overbevist.
Lærestoffet om religioner og livssyn
må altså tilpasses småskoletrinnelevenes bakgrunn og
modenhet - slik en gjør med lærestoffet i alle fag.
Læreplanen sier derfor at de religioner og livssyn som ikke er
representert i lokalmiljøet og i distriktet for øvrig,
kan utsettes til 5.- 7.klasse. Merk: Det står ikke at alle
andre religioner og livssyn enn kristendommen kan utsettes! Og det
står ingenting om islam.
Hva så med lokalmiljø og distrikt
der en ikke finner miljøer eller personer med bakgrunn fra
andre religioner og livssyn enn kristendommen? Dersom det finnes
slike områder i Norge, kan en heller ikke her velge bort all
kunnskap om andre religioner og livssyn. Ellers ville ikke
målene for krl-faget nås.
Også her må en velge hvilke
religioner og livssyn en vil presentere i tillegg til kristendommen
på småskoletrinnet. Da er islam og human-etikk naturlige
valg, for disse to trossamfunnene er de to største etter Den
norske kirke blant registrerte trossamfunn i Norge, med henholdsvis
77.857 og 69.610 medlemmer (ifølge Statistisk
sentralbyrås tabeller pr. 1.jan. 2004).
Dessuten møter alle norske elever islam
gjennom mediene så å si hver eneste dag. "En islamfri
skole til 5. klasse", som Utdanning ser for seg at det nye utkastet
til læreplan i krl skulle føre med seg, ville være
å skjule viktig informasjon om Norge og verden for øvrig
for elevene i 1.- 4. klasse.
Det ville også være å hindre at
flere av målene for krl-faget ble nådd for elever med
bakgrunn i kristen tradisjon, nemlig de målene som handler om
kjennskap til og forståelse for mennesker som tenker og tror
annerledes enn en selv. Og som sagt ovenfor: Dette ville være
å bryte opplæringslova.
Jeg har ikke vært med på å
utarbeide høringsutkastet til ny læreplan for krl, og jeg
går ikke med dette god for utkastet som helhet. Men Utdannings
nettredaktør Fred Harald Nilsen synes å ha lest det som
fanden leser Bibelen, og har fått ¾ side i
Utdanningsforbundets fagblad til å presentere lesingen sin.
Det kan ikke stå uimotsagt.