Offentlig mobbing satt i system

Å kalle all ungdom som ikke passer inn i A4-skolen for dropouts, er på grensen til noe man kanskje kan kalle offentlig mobbing - satt i system.

Dessuten som forfatteren også understreker: Frafallsdebatten bærer dessverre preg av altfor mye harelabb og synsing samt uklar begrepsbruk - uten at de som sitter på offentlig statistikk og kompetanse uttaler seg eller korrigerer de "verste" utspillene.

Betegnende er det som kommer fra en del folk som kaller seg "skolepolitikere", inklusive den politiske ledelsen i Kunnskapsdep. Nesten alt av påstått redusert frafall applauderes fra toppen, uten at det kommer klart fram hva slags definisjon av begrepet man har lagt  til grunn.

At  noen skoler er blitt bedre på å holde elevene på skolen - uten at de slutter - kan neppe sies å ha noe med redusert frafall å gjøre (i fagtermen kalles dette "institusjonelt frafall" og brukes for alt det er verdt av enkeltskoler som litt urettmessig brander seg som "gode" eller "best på frafall").

Det er hva som skjer i enden av skoleløpet, som er avgjørende, altså sluttvurderingen, fullført og bestått - eller ikke fullført og bestått eksamen. Så kan man ta debatten om et delkompetansebevis likevel kan regnes som "fullført og bestått" for noen elever - ja hvorfor ikke? Målet om 100 % gjennomstrømming ville slikt sett ikke være helt uoppnåelig.

At elever som ønsker seg yrkesfaglig kompetanse ikke har lovfestet rett til lærlingeplass, må være en ren lapsus fra skolemyndighetenes side. At offentlig sektor i tillegg er en av de dårligste på lærlingeplasser, forteller kanskje litt om avmakten (og tafattheten) hos de som styrer skolesektoren - og kanskje også om holdningene i offentlig sektor til veiledning og kunnskapsoppdatering. 

At lærlingekontorene eller fagopplæringskontorene ikke har allverdens av tillitt ute i skolene og bedriftene, er vel heller ikke ukjent. Det er altså ikke bare på elevsiden eller lærersiden det svikter når vi snakker om frafall i skolen. Når det er sagt: Det som betegner frafallstallene de siste ti årene i norske vg.skoler, er stabiliteten. Og at de norske tallene internasjonalt heller ikke kommer dårligst ut. 

For oss som jevnlig setter karakterer på elever i vgs., er det kanskje heller ikke noen automatisk sammenheng mellom faglige standarder i skolen og gjennomstrømming. Debatten om frafall kan derfor fort bli en skinndiskusjon eller avledningsmanøver dersom det er økt læringstrykk og en bedre skole vi snakker om.   

www.knutmichelsen.no