Annonse

Opposisjonen støtter ikke Røe Isaksens barnehagemelding

Flere av de kontroversielle elementene i barnehagemeldingen vrakes av opposisjonen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) bes i stedet komme tilbake til Stortinget med nye forslag.

Annonse

Forslaget om å innføre en veiledende norm for hvor mye språk et barn skal kunne før det begynner på skolen, får ikke støtte. Tvert imot presiserer Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti det motsatte, nemlig at det ikke skal innføres noen språknorm.

Dette er en klar beskjed til kunnskapsministeren, påpeker KrFs Geir Bekkevold.

– Dette har vi fått mange signaler om, også fra barnehagesektoren. Det er feil vei å gå. Barn i den alderen skal ikke måles på den måten, sier Bekkevold til NTB.

Kunnskapsministeren sier han gjerne kan vurdere andre tiltak.

– Dette er forslått som et verktøy. Jeg har hele tiden sagt at dette ikke er noen hellig ku for oss, sier Røe Isaksen.

– Jeg ser at Stortinget samler seg bak en formulering om at det må bli bedre og klarere språkarbeid i barnehagene. Det er bra, men da må vi finne en annen løsning, sier han.

Mot økt dokumentasjon

Innstillingen om barnehagemeldingen ble behandlet i familie- og kulturkomiteen tirsdag.

Opposisjonen har vært bekymret for det de ser som økt dokumentasjon og kartlegging av det enkelte barn. I høringsrunden var dette et tema som også Datatilsynet var kritisk til. Nå ber Ap og KrF regjeringen komme tilbake med en ny lovtekst.

– Nå har det vært så mye fram og tilbake om dette at det er like greit at Stortinget gir regjeringen et klart signal om hvordan denne loven skal rammes inn. Så kan regjeringen komme tilbake med en ny lovtekst, sier Bekkevold.

Økt kartlegging av det enkelte barn er uheldig både av hensyn til personvern og av hensyn til kvaliteten i barnehagen, mener Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen.

– Vi har ingen tro på at de ansatte får fulgt opp ungene på en bedre måte dersom de skal bruke enda mer tid på kartlegging, rapportskriving og byråkrati. De må få tid til å følge opp de barna som trenger hjelp, sier hun.

Ber om bemanningsnorm

Det grunnleggende problemet med barnehagemeldingen var at den la opp til en hverdag som ble mer lik skolen, mener kritikerne.

– Den gikk for langt i å forlate den gode norske barnehagetradisjonen med å lære gjennom lek. Det er vi imot, sier Trettebergstuen.

Opposisjonen på Stortinget mener barnehagemeldingen mangler det viktigste, nemlig tiltak for å sikre flere ansatte med utdanning. Nå ber de Røe Isaksen komme tilbake med en plan for bemanningsnorm og for hvor stor andel av de ansatte som skal ha barnehagelærerutdanning.

I tillegg til Ap og KrF har Sp og Venstre tidligere gitt uttrykk for at de støtter SVs forslag om at halvparten av de ansatte skal ha slik kompetanse.

Mangler fortsatt 2.000

Røe Isaksen bemerker at Arbeiderpartiet i sitt program er helt på linje med Høyre, som går inn for en bemanningsnorm innen 2020.

– Jeg har ingen problemer med at de er utålmodige, det er bra det. Men det er bare å konstatere at dette ikke er prioritert i alternative budsjetter fra noen av de andre. Det er foreløpig bare ord fra deres side, sier han.

Kunnskapsministeren viser til at det i dag mangler 2.000 barnehagelærere for å oppfylle dagens krav.

– Da mener jeg vi først skal oppfylle det kravet før vi diskuterer en ny og forsterket norm, sier han. (©NTB)

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!