Lederutdanning fra BI

Marianne Brun reiser prinsipielle spørsmål i innspill ”Utdanning fra BI-og medlem i Utdanningsforbundet?” Hun viser til at Ingunn Alver reiser spørsmål om hva slags ledelse er ønskelig i skolen"?

Enhver skole bør selvfølgelig stille et slikt spørsmål. I enhver ansettelsessamtale er det naturlig å spørre kandidatene: Hva er dine tanker om ledelse og pedagogikk? Rektor er ikke bare byråkrat. Den viktigste oppgaven er å iverksette skolens målsettinger og å være pedagogisk leder og veileder. Hvis ikke, hvorfor er det da så sterke krav om at det må være en pedagog i ledelsen?

Når intervjusamtaler kombineres med formell utdanning og praksis, er det sluttsummen som blir avgjørende. Det skulle ikke forundre meg om en rekke av de rektorer som har "riktig" utdanning nødvendigvis ikke blir gode ledere. Når vi vet hva det koster å "feilansette", bør det utvises en smule ydmykhet og åpenhet for både for varierte utdanningsveier og praksis.

En annen sak er at skolelederen representerer arbeidsgiveren. Det burde på prinsipielt grunnlag være god nok grunn til at skolelederen ikke er i samme organisasjon som annet pedagogisk personale. En dyktig skoleleder kan forhåpentligvis kunsten å samarbeide med Utdanningsforbundets medlemmer uten selv å være medlem.

Les også Om skoleledelse og BI og BI-utdanning helt OK