Kommunene må presses til å gi veiledning gjennom å forskriftsfeste ordningen, mener Steffen Handal med en tydelig adresse til kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H).

Handal vil ha nyutdannedes rett til veiledning inn i lovverket

Kun hver sjette nyutdannede lærer har fått en veileder eller mentor i sin første jobb. Utdanningsforbundet vil presse kommunene gjennom å forskriftsfeste rett til veiledning.

Publisert

Bare en av fire nyutdannede lærere svarer at de har deltatt i et introduksjonsprogram på skolen. Og kun en av seks nyansatte har hatt en veileder eller mentor. Det viser den internasjonale undersøkelsen Teaching and Learning International Survey (TALIS) som nylig ble offentliggjort av OECD. Over 4000 ungdomsskolelærere og 162 rektorer fra Norge har deltatt i undersøkelsen.

– Dette er altfor dårlig, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, i en pressemelding.

– På høy tid at ordningen forskriftsfestes

Både Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene har lenge jobbet for å sikre nyutdannede en veiledningsordning. I 2017 feiret de flertall på Stortinget for å utarbeide nasjonale rammer for en slik ordning. Og i fjor spanderte Pedagogstudentene kake på KrFs Hans Fredrik Grøvan da partiet hans sikret 60 millioner kroner til veiledningsordningen.

Samtidig viser funnene fra TALIS-undersøkelsen at kommunene fortsatt er langt unna å gi veiledning til alle.

– Disse funnene bekrefter det vi har sett og ment tidligere. Veiledningsordningen kan ikke gjennomføres ved milde oppfordringer til kommunesektoren. Det er på høy tid at ordningen forskriftsfestes og finansieres, sier Handal.

– Må få bedre oppfølging

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) var heller ikke fornøyd med den lave andelen med veiledning da undersøkelsen ble presentert forrige uke.

– Nyutdannede lærere må få bedre oppfølging. Sammen med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning har vi blitt enige om prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede i barnehage og skole. Vi har også bevilget 60 millioner kroner slik at flere lærere i grunnskolen kan få veiledning for skoleåret 2019-2020. Målet er at flere får en god overgang fra utdanning til yrke og blir værende i skolen, sa Sanner i pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet.

Powered by Labrador CMS