Darian (11) er innom hos lærer Lars Wegge for å få treemner til spikkeoppgaven.
Darian (11) er innom hos lærer Lars Wegge for å få treemner til spikkeoppgaven.

På Steinerskolen har elevene fortsatt både sløyd, mat og helse og musikktimer

Lærerne ved Steinerskolen på Hurum sørger for de estetiske fagene selv når de driver fjernundervisning.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager ligger den ærverdige skolebygningen nærmest forlatt, ute blant jordene i Hurum, i Viken fylke. I ungdomsskoledelen driver lærer Lars Wegge på i snekkerverkstedet.

Han hilser oss med en Wuhan-hilsenen. For dem som ikke har gjort det før, betyr det at lærer Wegge strekker ut foten sin og vi gjør det samme. Et vennlig dult fot mot fot, og vi har hilst og presentert oss.

– Nye tider og nye vaner, sier en smilende lærer, som også legger håndflatene sammen og bukker lett.

Det er stille bak vinduene i skolestua på Hurum.
Det er stille bak vinduene i skolestua på Hurum.

Spikking av figurer

Men det er ikke bare hilse-metodene som er ny. Nå er også undervisning i snekkerverkstedet byttet ut med fjernundervisning.

Han har utstyrt elevene med treemner som skal bli til et dyr ved hjelp av en spikkekniv. Fugler er mest populære, men noen har også tryllet et ekorn ut av den todelte kvisten. Som etter spikking blir malt og etterbehandlet. Lærer Lars Wegge har gjort dette mange ganger før, men da har elevene vært på skolen, nå må de gjøre det hjemme hos seg selv. Bilder og oppskrifter får de tilsendt på nett.

– Det klarer de fint. Jeg har også laget oppgaver for flere trinn. Noen lager også et spill, forklarer Wegge.

Eksempler på ferdige trearbeider.
Eksempler på ferdige trearbeider.

Han er kontaktlærer for 9. trinn. De 14 elevene i klassen sin møter han hver dag med fløytespill, via nettoppkoblingen Teams.

– Dette er nytt for oss alle. Elevene mine tilpasser seg fort. Blant annet hadde de oppdaget chattefunksjonen lenge før meg. Så da jeg drev og snakket, kommenterte de villig vekk via chatten. Da jeg ble klar over det, knakk jeg sammen og lo godt av de morsomme kommentarene de hadde lagt inn, forteller Wegge.

Han har fulgt elevene siden de gikk i 2. klasse. Steinerbarnehagen ligger vegg i vegg med skolen. Elevene 1. klasse har undervisningen sin der, før de flytter over til resten av skolen når de begynner i 2. klasse.

Menneskeliggjøre internett

Lærer Tone Nyhuus har ansvaret for 8. klasse og i tillegg er hun tekstillærer for mange av de andre elevene.

Å lage lærbelter er en oppgave lærer Tone Nyhuus vurderer som hjemmeoppgave.
Å lage lærbelter er en oppgave lærer Tone Nyhuus vurderer som hjemmeoppgave.

– Vi har snakket mye om hvordan vi skal ha det bra på Teams. Blant annet så har vi sendt med sangbok og instrumenter hjem, sånn at vi synger og spiller sammen, forteller hun.

Nyhus mener lærere må være forsiktige med å bare pøse på med masse opplegg, og advarer mot å glemme de estetiske fagene.

– Blant annet har jeg tenkt å gi noen av elevene i oppgave å gå tur, samler søppel og lage en "land art", altså kunst i naturen, av ting de finner. Det er en fin tverrfaglig oppgave.

Noen av planene hun hadde har hun imidlertid utsatt og endret.

– Ja, det blir ingen toving av votter nå. Men en kan for eksempel lage fargesirkler av ting man finner i huset, lappe ting som trenger det eller få i oppgave å lære noen andre å strikke, sier Nyhuus.

Hun har også lært seg og undervise via Teams og synes mattetimen gikk fint, men det er ikke helt det samme som å få ha elevene i klasserommet.

Livsmestring i praksis

Wegge liker også tanken på å gi elevene litt andre oppgaver.

– Som å re opp senga og andre helt vanlige dagligdagse ting. For elevene som hadde mat og helse var det å lage middag til familien en helt opplagt oppgave å gi dem. De skal ta bilde av maten og gi klassen et spørsmål, som for eksempel: hva er under denne toppingen. Som da kan være en skål med havregrøt som er toppet med masse bær, forklarer han.

Tidligere har lærerne snakket mye om nettvett og at en blant annet skal være forsiktig med å legge ut personlige ting på nettet.

– Nå skal vi overbevise dem om at de skal vise seg frem på skjerm, via videofunksjonen. Det er det ikke alle som vil, men veldig mye kommunikasjon foregår via det non verbale-språket. Derfor er det fint om man kan snakke og være sammen også med kamera på - skjerm til skjerm. Jeg håper flere av elevene min vil være på skjerm etter hvert, det styrker fellesskapet, sier lærer Lars Wegge.