En mer praktisk skole
Jeg husker ennå mine første undervisningstimer. Jeg skulle være vikar i spansk valgfag på en ungdomsskole i Stavanger.
Dette må ha vært rundt 2001 eller 2002, og jeg hadde ikke
tatt PPU, så jeg var på ingen måte oppdatert på de endringene som hadde skjedd
i skolen siden jeg selv var elev et drøyt tiår tidligere. Jeg ble møtt av en
ganske bråkete gjeng på 30 elever, og det var tydelig at en del av dem ikke var
særlig motiverte for faget.
Jeg ble såpass frustrert at jeg på et tidspunkt
utbrøt: «Hvorfor i alle dager har dere valgt spansk? Hvorfor har dere ikke
heller valgt sløyd eller noe annet praktisk?» Det ble ganske stille, og de så
på meg med en blanding av vantro og håp i blikket. «Hæh? Går det an?»
Vi fikk
etter hvert avklart at nei, det var dessverre ikke lenger mulig å velge
praktiske fag.
Avskaffet og gjenoppstod
Det har vært en lang tradisjon at elever kunne velge mellom
ulike fag på ungdomsskolen. Mange av disse var praktiske fag, og skolene kunne
tilby litt ulike fag, alt etter hva lærerne hadde kompetanse på. Noen skoler
hadde mopedopplæring, andre hadde ulike håndverksfag.
På min skole fikk vi
tilbud om landbruk som valgfag. Vi hadde litt teori i klasserommet, ellers var
det mest praktisk undervisning i fjøset til læreren og utplassering på lokale
gårder. Det var et nyttig og populært fag, spesielt blant guttene.
Med innføringen av reform 97 ble valgfag nærmest avskaffet –
dvs. man kunne velge mellom ulike fremmedspråk og fordypning i norsk og
engelsk. Det var ikke lenger mulig å velge praktiske fag, til frustrasjon for
alle de elevene som overhodet ikke var motiverte for å lære tysk eller få mer
norsk på timeplanen.
Etter 15 år, i 2012, gjeninnførte man imidlertid noen litt
mer praktiske valgfag. I en NOVA-rapport utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i 2015
konkluderte de med at elever, lærere og skoleledere likte de «nye» valgfagene
fordi de var praktiske, varierte og annerledes enn andre fag. Valgfagene så
også ut til å bidra til økt skolemotivasjon – «de kan «tenne en gnist» hos
elevene», skriver de.
Større rom for praktisk læring
Mannsutvalget, som leverte sin rapport i vår, peker på at
det spesielt er guttene som har tapt på en skole som har blitt mer og mer
teoretisk. Utvalget anbefaler å utvide timetallet i de praktisk-estetiske fagene på
barnetrinnet, altså kroppsøving, musikk, kunst og håndverk og mat og helse.
De
anbefaler også å styrke valgfagene på ungdomstrinnet gjennom å øke timetallet
som er avsatt til valgfag, samt å legge sterkere føringer på hvor mange valgfag
skolene skal tilby, og hvilke fag dette skal være. Utvalget peker på den
kroppsliggjorte læringen og hvor viktig denne er for læring og mestring for
alle elever.
De understreker derfor viktigheten av en skole som gir større rom
for fysisk aktivitet, praktisk læring og de praktisk-estetiske fagene.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Det er liten tvil om at de siste tiårenes læreplaner har
hatt mer fokus på elevenes teoretiske ferdigheter enn på de praktiske.
Da er
det jo heller ikke så rart at man samtidig har måttet jobbe hardt for å få
flere elever til å velge yrkesfag. Det er viktig at ungdomsskolen forbereder
elevene på videre skolegang.
De trenger både teoretiske og praktiske
ferdigheter, slik at de kan gjøre riktige valg for veien videre, og ha
forutsetninger for å gjennomføre både yrkesfaglige og studieforberedende
programområder. Da må praktiske fag og undervisningsmetoder få en større plass
i grunnskolen.
Trengs utstyr og kompetanse
Politikerne ser nå heldigvis ut til å være enige om at det
er på tide å snu utviklingen i retning av en mer praktisk skole. En
stortingsmelding om 5. til 10. trinn er rett rundt hjørnet. Et av temaene i
meldingen er ifølge regjeringen «hvordan skolen kan bli mer praktisk og
variert, slik at elevene skal lære mer og trives bedre».
Men er skolen rigget for dette? Har man den lærerkompetansen
man trenger? Har man det utstyret man trenger? Mange skoler har bygget om
spesialrom som tidligere ble brukt til praktiske fag, fordi det ikke lenger var
behov for dem. Så denne «snuoperasjonen» vil utvilsomt kreve både tid og
penger. Regjeringen har i år satt av en pott på 127 millioner kroner slik at
kommunene kan søke om penger til å kjøpe inn utstyr for å gjøre skolehverdagen
mer praktisk. Det er en god start, men det må nok langt større summer til i
fortsettelsen.
Artikkelen er også publisert i Yrke nr. 3/2024