Jenter skriver om realvalg

Gjennom en skrivekonkurranse oppfordres jenter mellom 18 og 20 år til å skrive om hvorfor de velger å studere realfag.

Håpet er å få ny kunnskap om hvorfor jenter velger som de gjør for å øke rekrutteringen.

Andelen jenter som studerer realfag har vært stabil lav siden 1998 viser tall fra Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste. Kvinneandelen på de matematisk- naturvitenskapelige delene av universitetene ligger samlet sett mellom 35 og 38 prosent. Det er de "myke" realfagene som hever dette tallet, mens for eksempel marin teknikk ved NTNU er nede i 14 prosent kvinner.

– Hensikten med skrivekonkurransen er å finne ut hvem disse jentene er som velger realfag, og hva som har inspirert dem til å velge en utdanning innen teknologi- og realfag, og hvordan de tenker seg en framtid som realister, forteller Marianne Løken som har initiert prosjektet til nettstedet Forskning.no.

Løken er doktorgradsstipendiat ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Skrivekonkurransen er en del av datainnsamlingen til hennes doktorgradsprosjekt om jenter og realfag. Doktorgradsprosjektet er en del av det større forskningsprosjektet Vilje-con-valg ved Naturfagsenteret og Fysisk institutt ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Bakgrunnene for prosjektet er den lave rekrutteringen av ungdom generelt og jenter spesielt til en del realfaglige utdanninger.

Løken mener at jentene som har valgt å studere realfag kan ha erfaringer som det kan være interessante å lytte til når det gjelder hvilke faktorer de mener har bidratt til at de valgte realfagene. Hvorfor velger de som de gjør?

Hun er også opptatt av at prosjektet skal ha en positiv innfallsvinkel:

– Det er mye negativ omtale og krisemaksimering rundt rekrutteringen til realfag i dag. Jeg vet ikke om dette fremmer fagenes image hos ungdommene. Kanskje skal vi fokusere mer på dem som får det til, sier hun.