Elever som bytter program på vgs mister karakterer
Elever som bytter utdanningsprogram som heltidselev mister karakterene i fellesfagene. Fortsetter man som deltidselev, beholder man karakterene.
Det kommer fram i et nytt forslag til tolkning av en forskrift i opplæringslovens paragraf 6-5 som handler om omvalg i videregående skole. Den nye tolkningen av forskriften går ut på at elever som bytter utdanningsprogram underveis på videregående som heltidselever, ikke får beholde standpunktkarakterer i fellesfag oppnådd i et annet utdanningsprogram.
– Rammer de svakeste
Oslo kommune mener tolkningen fra Utdanningsdirektoratet er «meget uheldig». Den vil få mange urimelige konsekvenser for elevene og er ikke i tråd med den nasjonale målsettingen om at flere elever skal fullføre og bestå videregående.
– Vi stiller også spørsmål ved det juridiske grunnlaget for å annullere tidligere utstedt dokumentasjon (karakterer, red. anm), skriver Utdanningsetaten i et brev til byrådsavdelingen for kunnskap og utdanning.
Også byrådsavdelingen er kritisk og ber Kunnskapsdepartementet (KD) si nei til den nye tolkningen.
– Vi mener denne tolkningen er i strid med den delen av loven som sier at beste utvalg av karakterer skal legges til grunn når søkere har tatt flere forskjellige utdanningsprogram, heter det i brevet til KD.
– Bedre å droppe ut
Elev- og lærlingombudet i Vest-Agder mener denne nye tolkningen vil være et problem for elevene.
– Dette er et klart brudd på tidligere praksis hvor elevene ved omvalg fikk beholde sin beste karakter i alle fag. Her ser vi at elever risikerer å bli fratatt sine karakterer og miste videre motivasjon for skolegang og læring, sier ombud Helge Hovland til Utdanning.
Elevorganisasjonen i fylket mener den nye tolkningen er elevfiendtlig.
– Dette vil utvilsomt føre til før til at flere elever rett og slett gir opp. Mange vil nok mene at å droppe ut er et enklere alternativ enn å ta de samme fagene på nytt, sier Lorentz Gjessig i EO til Utdanning.
– Bruke privatistordningen
Cathrine Børnes, avdelingsdirektør i juridisk avdeling i Utdanningsdirektoratet, forklarer hvorfor de mener dette er problematisk:
– Det er problematisk at en elev kan ta samme fag to ganger som elev. Du kan bare ha én standpunktkarakter i et og samme fag, sier Børnes til Utdanning.
– Men en elev får beholde karakteren dersom han velger å ta det nye utdanningsprogrammet som deltidselev. Strider ikke dette mot tanken om at alle elever skal være heltidselever?
– Hvis man vil endre utdanningsprogram har man allerede karakter i fellesfagene og trenger ikke ta disse fagene på nytt. Da kan man ta fagene på det nye programmet på deltid. Hvis man ønsker å forbedre karakterer i et fag man allerede har standpunktkarakter i, bør man benytte seg av privatistordningen, sier Børnes.
Foreslår angrerett
Hun presiserer at direktoratet er opptatt av et mest mulig rettferdig inntak og at praksisen i fylkene blir så lik som mulig.
– Når man lager løsninger for en stor elevgruppe kan det gi uheldige utslag for enkeltelever, og det ser vi kan skje i denne situasjonen.
– Kan man annullere tidligere utstedte karakterer?
– Jeg vil ikke kalle det å annullere. Man må ha riktig antall karakterer og eksamener på vitnemålet, og man kan ikke være elev i et fag som man allerede har karakter i. En elev kan ikke ha to standpunktkarakterer, forklarer hun.
Børnes mener en løsning kan våre å åpne for at elevene får en angrerett et stykke inn i opplæringsåret.
Saken ligger nå hos Kunnskapsdepartementet som skal gi sitt innspill til Utdanningsdirektoratet.