Slik har danske skoler løst hverdagen med korona

Avstand mellom elevene, håndvask fem ganger om dagen, egne toaletter og åpne klasseromsdører. Det er noen av løsningene danske skoler har innført etter at skolene har åpnet igjen.

Publisert Sist oppdatert

I Danmark er skolene nå åpne for det som tilsvarer 1. - 6. klasse i Norge. Folkeskolen.dk har vært på en skole og sett på løsningene.

Enveiskjøring

På Husum Skole ved København er man godt gang med å få kontroll på elevene i den nye koronahverdagen. De venner seg fort til nye vaner, sier en skoleleder til folkeskolen.dk.

Skolen har blant annet laget enveiskjøring i trappegangene. Det er kun lov å gå én vei. Og det husker nesten alle elevene.

«Hold avstand! Husk å holde avstand»

Ordene runger igjen og igjen gjennom gangene på Husum skole, mens elevene stiller seg i kø ved vaskene. Nyvaskede hender er nemlig billetten for å få lov til å løpe ut å leke i storefri.

Det er kø ved håndvasken.

Avstanden måles ved at strekke armene ut fra kroppen. Man skal stå så langt fra hverandre at man ikke kan røre hverandres fingre. Hele tre rengjøringsassistenter er i gang med å vaske rekkverk og å tømme søppeldunker fulle av tørkepapir.

– Det er virkelig kaos her - men det er kontrollert kaos, forteller rektor Annette Samsøe Jensen med et smil.

– Jeg er full av beundring for våre lærere og pedagoger. De har virkelig omstilt seg, først til hjemmeundervisning og så til dette. Det er fantastisk!

Hvert sitt toalett

Det nye som både voksne og barn må forholde seg til er blant annet obligatorisk håndvask fem ganger om dagen og man får ikke lenger velge sine egne lekekamerater lenger.

Skolen har delt alle klasser opp i to grupper som sitter hvert sitt klasserom. Gruppene er igjen delt opp i lekegrupper som skal være ute på hver sin del av skolens uteområde i friminuttene.

Uteområdene er inndelt.

– Hver gruppe har sin bås på toalettene, og de får ikke bruke et annet toalett. Det er vanskelig for noen elever, men det er slik skolehverdagen i Danmark er nå, sier Annette Samsøe Jensen.

– Vi har organisert oss med det jeg kaller et tredelt vaktskifte. Det er to lærere per klasse fra morgenen og elevene kan møte opp mellom klokken 08 og klokken 09. Læreren tar så sin faste gruppe av elever og starter undervisning klokken 09. Klokken 10 kommer en fritidspedagog som går mellom de to gruppene og hjelper til, forteller Annette Samsøe Jensen.

Saks og limstift

Det er ikke så mange barn som blir igjen på skolen etter klokken 13. Det er da undervisningen er over.

– Faktisk er det så få at det av og til er litt problematisk, for de få elevene som er igjen tilhører forskjellige grupper og kan ikke leke sammen, sier hun.

En lærer vasker av en pult.

Lærer Torben Graversen forteller at de har låst inn alle saksene, felles tegneblyanter og slike ting som elevene deler på, inn i et skap. Og alle klasseromsdørene holdes åpen med en kile for at man skal unngå å ta i håndtaket.

– Foreldre har fått beskjed om at det er viktig at elevene har det de trenger i pennalet. De har også tatt en bok med hjemme fra. Bøkene som er her, får de ikke lese i.

– Jeg er spent på hvordan skolene skal løse det når de eldste elevene kommer tilbake. Slik det er nå, har vi bruk for alle klasserommene.

Trappegangene er enveiskjørt.
Powered by Labrador CMS