Fagfornyelsen som påskudd for å leke butikk

Debatt: Blir Fagfornyelsen et springbrett for lærere som ønsker å tjene en ekstra slant?

Publisert Sist oppdatert

Joda, det er nok ikke få som har gått høsten i møte med gamle lærebøker, selv om læreplanen er ny. Og som lærer i 2020 skal du tenke på korona, antibac og avstand. Samtidig som du skal pakke de nye kompetansemålene ut; eller drive med baklengs planlegging – der de tverrfaglige temaene ligger og lusker i undervisningsforberedelsene.

Et evig jag, tror jeg mange vil være enig i.

Da kan det være fristende å dra eget kort for å kjøpe materiell som tilfredsstiller de nye kravene vi står overfor. Og i det siste har jeg observert noe på Facebook. Det kan hende jeg tar feil; det er i så fall ikke første gang.

Men, har det i koronaperioden dukket opp flere lærere som velger å selge egne undervisningsopplegg?

I enkelte lærergrupper har jeg registrert PowerPoint- og PDF-filer som går for både 50 og 450 kroner. Og oppleggene blir tidvis møtt med ellevill jubel og uhorvelig mange likes, til tross for pris og mangel på kvalitetssikring.

Hvem betaler?

Hvem betaler for dette gildet: Skolen eller enkeltlæreren? Det er i hvert fall enkeltlæreren som trykker på like-knappen, og ber selgeren sende betalingsinformasjon og opplegg som direktemelding.

Jeg skal ikke skrive til det kjedsommelige; dette leserinnlegget skal være kort. Jeg vil egentlig bare – sånn helt til slutt – stille et par spørsmål.

Min hypotese er at noen skoler ikke har råd til å prioritere nye lærebøker i år. Andre skoler velger trolig å avvente med innkjøp til neste høst, ettersom utvalget av læremidler – som oppfyller de nye kravene – er begrenset.

Det er mulig jeg er i overkant krass, men here goes:

I enkelte lærergrupper har jeg registrert PowerPoint- og PDF-filer som går for både 50 og 450 kroner.

Er det noe kynisk over lærere – med et tydelig overskudd – som velger å profittere på andre læreres dårlige samvittighet, siden skolen de jobber på ikke har ordnet med nye læremidler?

Og blir da Fagfornyelsen et springbrett for lærere som ønsker å tjene en ekstra slant?