Alea iacta est- terningen er kastet
Disse berømte ord ble uttalt av Julius Cæsar da han krysset elven Rubicon i 49 f. Kr. Dette førte til den berømte borgerkrigen i Romerriket, også kalt Cæsars borgerkrig.
Christer Høyning er med i lederrådet Utdanningsforbundet Østfold
Det er kanskje drøyt å omtale forhandlingen om arbeidstid som en borgerkrig, men det er uansett en front mellom to parter med motstridende interesser. Det er flere brikker i dette spillet, og noen spiller en større rolle enn andre.
Gunn Marit Helgesen har tidligere uttalt at hun undret seg over om fagforeningene ikke hadde tillit til skolelederne, og hvordan de skulle håndtere styringsretten. Det er ikke noen tvil om at styringsretten brukes som argument av både KS og fagforeningen. Med dette utspillet oppfordrer Gunn Marit Helgesen til borgerkrig internt i fagforeningene som både har skoleledere og lærere i sin organisasjon.
Det å kaste denne terningen er nettopp for å skape splid, og spre usikkerhet. Det er viktig å formidle at Utdanningsforbundet har tillit til sine ledere når det nettopp kommer til styringsretten og hvordan denne utøves. Det er ikke det arbeidstidsforhandlingene omhandler. Arbeidstidsforhandlingene handler om essensielle prinsipper i hvordan de ansatte, både lærere og skoleledere, i skoleverket ser på betydningen av å ha sentrale og kollektive avtaler.
Det finnes i dag et godt handlingsrom innenfor den sentrale arbeidstidsavtalen som ligger til i grunn i dag. Det at skoleledere, og faktisk lærere, ønsker endringer handler om at arbeidstidsavtalen skal ta innover seg de oppgavene som ligger til årsverket i dag. Det er skjedd mange endringer siden dagens årsrammer for undervisning ble innført. Det er også en utfordring at sentrale parter ikke har klart å bli enige om hva som er faktisk undervisning. Vi mangler et sentralt begrep.
Selv Utdanningsforbundet mener at dagens arbeidstidsavtale trenger endringer, men at det allikevel lages en sentral ramme. En sentral ramme som ikke bare omhandler ytterpunktene, og at alt innenfor er lov.Dagens årsrammer er med på å sikre ressurser til skolene. Med et frislepp på dette vil vi mest sannsynlig oppleve at det forsvinner enda flere ressurser fra skolene i kampen om de små kommunale midlene.
Derfor er ikke dette en kamp om styringsrett, men en kamp om gode arbeidsvilkår i skolen og nok ressurser til den enkelte skole. Gode ressurser er en forutsetning for skoleledere kan utvikle og drifte den gode skolen.