Vilkårlig maktbruk
Det er forståelig om lærerne føler de må ty til en oppstykket, underholdningspreget undervisning for å få den nødvendige ro, mener forfatteren av dette debattinnlegget.
Tenker vi over innholdet i de mange
uforpliktende hverdagssamtaler, forstår vi at det er de
vanlige temaer som går igjen. Bevisst eller ubevisst
unngår vi den konfliktskapende ordveksling. Sies det noe som
krever spesiell ettertanke, oppstår ofte en blanding av
taushet og aggresjon. Det eventuelt positive i samtalen går
dermed tapt. Velger vi å se slike negative reaksjoner
som lærevegring, er dette et fenomen som til en viss grad
gjelder oss alle, og som er en del av vår
beskyttelsesmekanisme. Vi sorterer automatisk våre
inntrykk. Skolen har ikke hverdagens frihet til å
godta eller avvise (unngå) det kjedelige eller
uforståelige. Det på forhånd fastlagte program
greier bare i liten grad å gjenskape fritidens mange tilbud om
atspredelse, og skjult eller åpenlyst oppstår negative
reaksjoner. For å motvirke disse foreligger ingen entydige
metoder fra lærernes side. Det er forståelig om de
føler de må ty til en oppstykket, underholdningspreget
undervisning for å få den nødvendige ro. Blant annet på grunn av fattigdom var de
gamle massesamfunn under pisken. Folk lot seg disiplinere med
maktbruk og skrevne eller uskrevne lover. I flere hundre år.
Helt frem til vår tid godtok derfor skolebarn pugging av
Pontoppidans forklaring og andre for dem uforståelige
religiøse sentenser. Moderne kommunikasjon og større velstand
har forandret oss alle. På godt og ondt har menneskene
fått økt sin makt. Denne blir brukt på forskjellig
vis, og altfor mange har flyktet inn i det lettvinte og
underholdende. Dette har fulgt med over i skolen og skapt alvorlige
problemer. I en bok sier filosofen Arne Næss at han
i løpet av sin skoletid en gang bokstavelig talt nektet å
lære fransk, og åpenlyst ga uttrykk for dette overfor
rektor. Når en så klok mann som Arne Næss velger
å fortelle dette, tør jeg å ta det som en advarsel
mot fremveksten av intelligente elevers vilkårlige
maktbruk.