Vi har noe å lære av Reggio Emilia

Jeg er nettopp kommet hjem fra en ukes studietur i Reggio Emilia. Disse bhg er jo verdenskjent for kvalitet i barnehagen. Vi har kanskje noe å lære av dem. Strukturen i barnehagene våre må omorganiseres. Jeg skal komme med et eks på hvordan de organiserer det.

En storbarns bhg (3-5år) på 99 barn har 9 pedagoger, 2 pedagoger på ettermiddag (kveldsåpent),1 atelerista (kunstutdannet), 1 kokk, 2 fulltids medarbeidere og 4 deltids medarbeidere. Pedagogene kan ha forskjellig bakgrunn/utdannelse og de jobber kun med barna (læring), alle jobber 36 timer i uka der alle har 5 timer planleggingstid i tillegg til at alle jobber med forberedelse/dokumentasjon osv i sovetiden 13.00 - 15.00 etter deres felles lunsj. De andre medarbeiderne jobber med det praktiske arbeidet, matlaging, oppvask, handling, vasking, rydding og hjelper til med barna (bleie,påkledning) osv osv. Alt dette som pedagoger i bhg bruker så mye tid på i hverdagen sin. Pedagogene var så profesjonelle og bar en så stolthet over arbeidet sitt og de andre medarbeiderne hadde uniformer var en viktig del av den daglige driften.

Grunnbemanning er 5 barn pr voksen for 1 -2 år, 7 barn for 3 år og 9 barn for 5 åring. Voksen er altså pedagoger inne i avdelingen, ikke hjelpepersonellet. Jeg fikk se helt utrolige barnehager der 26 barn var sammen på avd med 2 pedagoger og alle jobbet i små grupper selvstendig. Dette har jo selvsagt noe med barnesynet og miljøet som den tredje pedagog å gjøre. På småbarn var det 3 pedagoger på 21 barn og dette gikk helt fint! Barna er så opptatt av å jobbe i prosjekt og med utrolige materialer forberedet av pedagoger som har tid til å skape kvalitet i bhg, at de løp ikke rundt, de slo ikke hverandre og jeg hørte veldig lite gråt.

Jeg ble utrolig rørt over å se at det er mulig å skape slik kvalitet i barnehagene uten å føle at man aldri strekker til eller har tid til noe. Jeg ble flau over at vi i Norge ikke er kommet lengre, og ikke klarer å skape gode arbeids- og læringsforhold for barnehageansatte og for barna. Alle som jobber i bhg kan ikke gjøre samme arbeidet, vi er alle gode til ulike ting.
Skal man beholde førskolelærere i barnehagene, må man legge til rette så de får brukt kunnskapen sin i arbeidet med barna og til observasjon/dokumentasjon. De trenger også tid til å tettere samarbeid med dyktige assistenter (Ub tid/refelksjonsmøter). Assistenter fokuserer alt for mye på det praktiske arbeidet og her forsvinner mye av tiden til viktige samtaler; samtalen om barns læringsprosesser.