Ungdomstrinnet og de nye praktiske valgfagene

Å innføre valgfag med et omfang av 1.5 time per uke, er å begynne i feil ende.

  • Rita Gjørven er universitetslektor i fransk fagdidakitikk ved ILS, UiO

Ungdomstrinnet har fått sin Stortingsmelding med navnet Motivasjon- Mestring – Muligheter (Meld. St. 22). Ifølge Stortingsmeldingen opplever stadig flere elever ungdomstrinnet som teoretisk og kjedelig. Mulige årsaker angis å være lite variasjon i undervisningen, at undervisningen ikke i tilstrekkelig grad er knyttet til forhold som er relevante i elevenes hverdagsliv, og at noen fag har blitt oppfattet som mer teoretiske de siste årene.

Praktiske valgfag skal bøte på dette. I motsetning til de gamle valgfagene som eksisterte i ungdomsskolen frem til 1997, og som i hovedsak hadde preg av fritidsaktiviteter (bortsett fra fremmedspråkene), skal de nye valgfagene likestilles med andre fag og ha både læreplan og evaluering. Det settes derfor store krav til lærerne som skal undervise i disse fagene, både faglig og pedagogisk.

Innholdet i de nye valgfagene er nettopp eksempler på bruk av praktiske elementer som kan inngå i mange av de obligatoriske fagene, og som disse fagene synes å mangle, så hvorfor lage nye fag?

En bedre strategi for et Ungdomstrinn i krise må være å starte med å styrke undervisningen i de obligatoriske fagene. Når Ungdomsskolemeldingen slår fast at "i utgangspunktet skal opplæringen i alle fag på ungdomstrinnet bestå av både praktiske og teoretiske elementer," må det være en slik undervisning man bestreber seg på å realisere. Å bryte ned skille mellom praktiske og teoretiske fag må være utgangspunktet for å utvikle undervisningen i alle fag.

Å innføre valgfag med et omfang av 1.5 time per uke, er å begynne i feil ende. En elev som har produksjon for sal og scene som valgfag, blir ikke nødvendigvis mer motivert for å lære engelsk og matematikk hvis undervisningen i disse fagene er dominert av en teoretisk tilnærming.

For blir det noen ressurser igjen til kompetanseutvikling for lærere i obligatoriske fag når de nye valgfagene skal utvikles og igangsettes? Det er ikke sikkert!