Ulik praksis i poengberegning til vgs

Utdanningsdirektoratet presiserer reglene for poengberegning ved inntak til videregående opplæring.

Direktoratet har fått tilbakemeldinger fra både fylkesmenn og fylkeskommuner som tyder på at det er ulik praksis i forbindelse med poengberegningen etter forskrift til opplæringsloven paragraf 6-15.

Det går fram av forskrift til opplæringsloven § 6-15 om karakterer fra grunnskolen at:

”Avsluttande karakterar i faga skal leggjast til grunn. Ved omrekning til poeng i dei faga som skal leggjast til grunn, følgjer ein denne framgangsmåten:

a) Ved poengutrekninga skal avsluttande karakterar i alle fag frå grunnskolen leggjast til grunn, jf. likevel § 24-2 om overgangsordninga mellom L97 og Kunnskapsløftet.

b) Kvar av talkarakterane får tilsvarande poengverdi. Samla poeng for karakterar blir eit utrekna gjennomsnitt (med to desimalar) multiplisert med 10.

c) Dersom det mangler karakterar i meir enn halvparten av faga, skal det ikkje reknast ut poeng. Inntaket skjer da ut frå ei skjønnsmessig vurdering, jf. § 6-17 andre ledd.

d) Vaksne med vitnemål frå grunnskolen fell inn under punkt a og b.”

 

Utdanningsdirektoratet vil få presisere følgende:

Til bokstav a):

Ved poengberegningen skal avsluttende karakter i alle fag legges til grunn, noe som betyr at alle fagene skal telle med ved poengberegningen. Har eleven fått IV (ikke vurderingsgrunnlag) i et fag skal det likevel telle med i beregningen.

For elever som er fritatt fra vurdering med karakter i fag, skal faget ikke telle med beregningen av gjennomsnittet. Faget/fagene må da trekkes ut før gjennomsnitt beregnes.

Til bokstav b):

Hver av tallkarakterene får tilsvarende poengverdi. Samlet poeng for karakterene blir et utregnet gjennomsnitt (med to desimaler) multiplisert med 10.

Har eleven fått IV (ikke vurderingsgrunnlag) i et fag skal det likevel telle med i beregningen.

Til bokstav c):

Inntak skjer etter en skjønnsmessig vurdering dersom det mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene.

Til bokstav d):

Voksne skal vurderes etter bokstav a og b.

Les mer her