Tre ting må til for å få en bedre barnehage
Det skal blant annet bli tydeligere hva barn og foreldre kan forvente av barnehagen når det gjelder innhold og læring.
Barnehagen er en viktig barnsdomsarena. Jeg er helt enig med barnehagelærer Cathrine Ask i at barnehagens bidrag til barns læring ligger i å gi barn rom for lek og meningsfylte opplevelser i fellesskap med andre barn og sammen med kompetente voksne. Barna skal få utfolde seg, være nysgjerrige, leke og lære.
Den gode barnehagen følger femåringens initiativ og gir henne støtte og oppmuntring, enten det gjelder å oppdage tegn, symboler og bokstaver eller det gjelder å klatre i høyder hun ikke har våget før.
Jeg har sett at det har blitt misforstått hva jeg mener når jeg har benyttet begrepet "mer læring" i barnehagen. Det har for eksempel aldri vært min intensjon at barn skal terpe på tall og bokstaver før de begynner på skolen. Det er en altfor snever forståelse av hva læring er. Mer læring i barnehagen må handle om å sikre gode prosesser der barnehagelæreren og det øvrige personalet arbeider målrettet med å oppfylle lovens og rammeplanens intensjoner.
Barnehagen skal sikre et godt grunnlag for videre skolegang. Det er for eksempel et mål at alle barn kan norsk når de begynner på skolen. Jeg tror barnehagen kan jobbe mer systematisk med språklæring enn i dag. Vi vil gjøre det tydeligere hva barna skal lære i barnehagen.
Derfor må det neste store barnehageløftet handle om innhold og kvalitet. En god barnehage vil legge et godt grunnlag for barns videre utvikling og læring, senere skolegang og til slutt for deltakelse i arbeidsliv.
For å skape en enda bedre barnehage må vi gjøre tre ting: Det skal bli tydeligere hva barn og foreldre kan forvente av barnehagen når det gjelder innhold og læring, det må bli enklere for foreldrene å finne ut hvor gode barnehagene er, og vi skal utdanne enda flere dyktige barnehageansatte.
Barnehagen er frivillig, og slik skal det fortsatt være. Men den kan, sammen med hjemmet, bidra til å legge grunnlaget for utvikling av viktige ferdigheter barn trenger senere i livet, som det å ha troen på seg selv, ta hensyn til andre, tålmodighet, konsentrasjon og samarbeid med andre. Det må og skal skje på barnas premisser.
Når nær 98 prosent av alle barn har gått i barnehage før de begynner på skolen, må barnehagedebattens viktigste tema være hvilke krav vi skal stille til barnehagens innhold. Mitt mål? En trygg barnehage med kvalifiserte og omsorgsfulle ansatte, hvor barna kan leke og lære. For alle barn fortjener en god start i livet.