Trangere i barnehagene

- OECD har flere ganger pekt på at den pedagogiske bemanningen i barnehagene er for dårlig i Norge, skriver redaktøren i Utdanning i lederen i årets siste utgave av bladet.

Da regjeringen kjørte sitt ambisiøse løp mot full barnehagedekning, ble den av og til konfrontert med at den raske utbyggingen ville gå på bekostning av kvaliteten på barnehagetilbudet. Det var ikke nok kvalifiserte folk til å dekke alle stillingene som skulle besettes, og en trang kommuneøkonomi gjorde heller ikke situasjonen noe enklere. Da het det fra de ansvarlige statsrådene at når målet om full dekning var nådd, skulle det satses på å styrke kvaliteten. Nå ser vi at det motsatte er i ferd med å skje, det går fram med all ønskelig tydelighet i hovedoppslaget i Utdanning nr. 21/12.

Vi har blant annet besøkt Askøy kommune utenfor Bergen, og derfra er signalene helt tydelige: – Det er et stort ønske og en sterk henstilling fra hele barnehagesektoren på Askøy om at man i lovverket om barnehager fjerner begreper som "forsvarlig", "tilstrekkelig" og "tilfredsstillende". Dette er svært upresist og skaper store og unødvendige utfordringer for alle involverte. Departementet sier de på denne måten gir barnehagene en frihet. Ingen ønsker denne friheten. Det vi ønsker er en minstestandard som er konkret og udiskutabel, skriver barnehagesjefen i kommunen, Ann Iren Larsen. Askøy er dessverre langt fra noe enkelttilfelle, og det nasjonale Foreldreutvalget for barnehager (FUB) ser med bekymring på det som skjer.

I sitt høringsinnspill til statsbudsjettet peker de på at det er en tendens til økning i antall barn per voksen i barnehagen. "FUB mener at det må innføres et minstekrav til bemanningsnorm i barnehage, og dette haster", skriver utvalget. En enkel beregning vi i Utdanning har gjort viser at det vil koste rundt 8 milliarder kroner å styrke den pedagogiske bemanningen i tråd med det Foreldreutvalget ønsker. Det er selvsagt mye penger, men det er samtidig en god investering – det er i barnehagen grunnlaget legges. OECD har også flere ganger pekt på at den pedagogiske bemanningen er for dårlig i Norge, vi ligger langt bak våre nærmeste naboland. Slik behøver det ikke å være, og vi regner med at regjeringen kommer med offensive planer for å styrke kvaliteten i barnehagene i årene som kommer.

Dette er den siste papirutgaven av Utdanning i 2011. Vi har lagt bak oss et år som har vært preget av mye uro og store forandringer i verden, og denne uroen tar vi med oss inn i det kommende året. Vi i redaksjonen i Utdanning er klare til å gå løs på nye saker og nye utfordringer, det er alltid nok å skrive om på de områdene vi dekker – både ute og hjemme. I det første nummeret etter jul er det ungdomstrinnet som får størst oppmerksomhet. Vi ønsker alle våre lesere og forbindelser en riktig god jul og et godt, nytt år!