Tilskuddssatser for opplæring for voksne innvandrere

De foreslåtte tilskuddssatsene kan få alvorlige konsekvenser for en del kommuner og opplæringssentre, mener IKVO. Organisasjonen foreslår at saken utsettes og utredes bedre, blant annet med konsekvensanalyser, før vedtak fattes.

Åpent brev til medlemmene av Stortingets kommunalkomité

Uttalelse vedrørende forslag til nye tilskuddssatser for opplæring i norsk med samfunnsfag for voksne innvandrere.

Interesseorganisasjonen for kommunal voksenopplæring - IKVO har de aller fleste Norskopplæringssentre som medlemmer. Vi vil uttrykke sterk bekymring over regjeringens forslag til nye tilskuddssatser for norskopplæringen som framkommer av Stortingsprop. 65, Revidert nasjonalbudsjett.

Tilskuddssatsenes størrelse
Vi organiserer voksenopplæringssentre som underviser alt fra 20 voksne fremmedspråklige til over 1000. Forutsetningene for å kunne gi elevene tilpasset opplæring slik loven krever, er svært ulik i ulike deler av landet. For sentre med få elever vil det være nødvendig med små grupper for å gi elevene undervisning som er tilrettelagt for sitt nivå. Elevkostnaden vil bli vesentlig høyere for disse sentrene enn i de store byene der en kan ha relativt store og likevel homogene grupper.

Med de foreslåtte satsene vil særlig de små sentrene i distriktene få mye vanskeligere rammebetingelser. Vi viser til KS sine beregninger om at en skole med to grupper med åtte elever i hver som mottar 1500 timer undervisning, vil få over kroner 40. 000 mindre i tilskudd. Resultatet av det vil bli at elevene vil få vesentlig dårligere tilbud og en del kommuner vil i verste fall bli nødt til å legge ned virksomheten og slutte å ta imot flyktninger.

Dette vil føre til en sterk sentralisering av mottakene av flyktninger. Vi minner om at mange av landets små kommuner har hatt stor suksess med integrering av flyktninger. 

IKVO mener derfor at et nytt tilskuddssystem må ta hensyn til dette, helst ved at det gis et tilskudd per undervisningsgruppe, eller ved at det etableres et toprissystem eller treprissystem, der små kommuner får en høyere sats enn mellomstore og store kommuner.

De svakeste elevene, analfabetene
Vi er enige i at det kan være fornuftig å skille mellom vestlige og ikke vestlige innvandrere. Vi er imidlertid bekymret over at det ikke tas høyde for forskjellene i forutsetninger blant ikke-vestlige innvandrere. All erfaring viser at funksjonelle analfabeter krever spesielt store ressurser, og i mindre grad kan nyttegjøre seg undervisning i store grupper.

På samme måte som mange kommuner (50) nå vedtar å ikke ta imot enslige innvandrere fordi introduksjonsstønaden for familiegjenforente har falt bort, kan vi risikere at kommunene vil vegre seg for å ta imot de svakeste flyktningene, for eksempel analfabeter. IKVO mener derfor det bør være en egen sats for analfabeter.

Fordelingen av tilskuddet
Introduksjonsloven sier at flyktninger på introduksjonsprogram skal gjennomføre dette på to, maks tre år. Ved regjeringens forslag til tilskuddssatser vil betalingen fordeles over fem år. Dette vil medføre en forskuttering av utgiftene fra kommunene. Det vil også medføre mye arbeid for kommuner som har personer som har fullført undervisningen og flyttet fra kommunen. IKVO mener derfor at tilskuddet må tildeles i den tiden eleven er under opplæring, det vil si fordeles over maks tre år.

Tidspunkt for å utløse tilskuddet
Det foreslås at tilskuddet skal utbetales til kommunen når vedkommende har fått opphold. Dersom dette ikke er sammenfallende med når undervisningen starter, kan det få uheldige konsekvenser, blant annet i tilfeller der personen flytter til annen kommune.

Det åpnes for at personer med rett til norskopplæring kan få utsatt oppstart av undervisningen i inntil ti år når det er tungtveiende grunner til det. Det vil være uheldig om tilskuddet blir utbetalt egen eller annen kommune mange år før undervisningen starter. IKVO foreslår derfor at tilskuddet utløses ved oppstart av undervisningen.

Usikre konsekvenser
IKVO ser at de foreslåtte tilskuddssatsene kan få alvorlige konsekvenser for en del kommuner og opplæringssentre. Det har imidlertid vært svært liten tid til å regne på disse konsekvensene. Det har heller ikke vært gjennomført høringsrunde om det nye tildelingssystemet.

IKVO foreslår derfor at saken utsettes og utredes bedre, blant annet med konsekvensanalyser, før vedtak fattes. Vi foreslår også at kommunene får anledning til å uttale seg før saken tas opp til endelig behandling.