Søkning til barnehagelærerutdanning – ett mysterium mindre

For å få tak i flere flinke lærere i barnehage og skole, må man heve lønna slik at den ligger nærmere lønna i de yrkene som framtrer som alternativer.

  • Karl Øyvind Jordell er professor ved Universitetet i Oslo

I en [LENKE]til barnehagelærerutdanning, siteres jeg angående trender i søkning til høyere utdanning, at man i utrygge tider søker tradisjonelt, dvs. til utdanninger som gir gode jobbmuligheter.

Umiddelbart etter sitatet skriver man om svingninger i søkningen til denne utdanningen, og hevder at det ikke finnes åpenbare grunner til at antallet søkere økte med 65 prosent fra 2005 til 2008.

Men det finnes en åpenbar grunn, i tillegg til at effekten av finanskrisen slo inn i 2008: I 2005 ble det innført karakterkrav på allmennlærerutdanningen. En del interesserte vil ha visst at de ikke hadde gode nok karakterer til å bli lærer direkte, men at de kunne bli det ved å ta det som da het førskolelærerutdanning, og så ta tilleggsutdanning.

Det ironiske er at de som velger denne omveien til læreryrket, som innebærer en utdanning som ikke er helt skreddersydd, ikke møter karakterkrav, mens regjeringen har tviholdt på kravet om snitt på 3,5 for å bli lærer ad skreddersydd vei, selv etter at det ble klart at man da ikke fylte opp plassene. På denne måten har man tapt ca. 150 lærere i året, i sum ca. 1500, som kunne kommet godt med når det forventes en lærermangel på 11000 om sju år. Ingen ville kunne merke forskjell på prestasjonene til en lærer med 3,4 og en med 3,5 fra videregående.

I skjæringsfeltet mellom de utdanninger ligger for øvrig følgende mulige scenario:

På grunn av det store lærermangelen vil barnehagelærere måttet rasjoneres, slik at man bare tillater en barnehagelærer per barnehage. Da vil man måtte gjøre barnehagen mindre 'skolsk'. Kanskje det ikke er så galt.

Det som vil være uheldig, er selvfølgelig kvaliteten – mindre skolsk er en ting, oppbevaring fremfor et faglig fundert pedagogisk tilbud noe annet.

Men kongeriket får de lærere og barnehagelærere man legger opp til. Skal man få tak i flere flinke, må man, nå som ytterst få føler et sterkt kall til å bli lærer, heve lønnen, slik at den ligger nærmere lønnen i de yrker som fremtrer som alternativer.