Skriftlig vurdering på Lilleaker skole

Når jeg leser innlegget fra kolleger ved Lilleaker skole, får jeg en litt flau opplevelse. Dette ser ikke mye profesjonelt ut. Håper det er svært få politikere og foreldre som leser det.

Ærede kolleger ved Lilleaker skole. Jeg skjønner dere synes at skriftlig vurdering er en "totalt unyttig papirmølle". I hvert fall hvis det som står skrevet på disse papirene er bare "bambus". Men det er det sjølsagt ikke. Dere fyller sikkert papirene med nyttig informasjon.

Jeg ble litt stuss da jeg leste følgende i artikkelen [LENKE] : "Undervisningen vil endre seg
– Det skal jo ikke mye fantasi til for å finne ut hva vi må drive med i timene framover. Vi må gjennomføre tester og prøver så vi kan få fylt ut skjemaene våre. Jeg tør ikke engang tenke på hvordan de som underviser 6- åringene skal gjøre sine skriftlige vurderinger, sier Pedersen." Betyr dette at lærerne som underviser 6-åringene arbeider på samme måte som Columbus? De vet ikke hvor de skal, de vet ikke hvor de er og de vet ikke hvor de har vært?

Jeg er grunnskolelærer, småskolepedagog og spesialpedagog og jeg hjelper gjerne til mot et lite honorar (kr. 8000,- per dag).

Når det gjelder tidsbruk. Hallo, vi har 43,7 timers uke. Trenger dere enda flere timer per uke? Da vil jeg foreslå at vi innfører normalarbeidsåret straks slik at folk ikke sliter seg ut.

Videre står det følgende: "Nye skjemaer
Våren 2008 kom det ny beskjed fra Utdanningsetaten i hovedstaden. Skjemaene skolene selv hadde utviklet skulle ikke brukes. Nye og mer standardiserte skjemaer ble introdusert. På de nye skjemaene skal først kompetansemålene i hvert fag fylles ut. Kompetansemålene står i lærerplanen. Hvert fag har en rekke kompetansemål. Den enkelte skole skal selv plukke ut fra to til fem kompetansemål i hvert fag som skal vurderes skriftlig. Deretter må det utvikles og gjennomføres tester og prøver for å måle hvorvidt den enkelte elev oppfyller kompetansemålene. Til slutt må det fylles ut på skjemaet hva som kan gjøres i neste periode dersom målene i denne perioden ikke er oppnådd."

Dette ser da helt forferdelig ut. Skal dere vurdere to til fem kompetansemål? Ved vår skole vurderer vi i forhold til de kompetansemålene vi har arbeidet med. Det gjøres rimelig greit ved at vi har kompetansemål med kriterier for måloppnåelse på hver treukers arbeidsplan. Hver elev vurderer seg sjøl i forhold til kriteriene, og vi lærere gjør sjølsagt det samme. Når skriftlig vurdering skal gjøres, kjører vi ut vurderinga for alle arbeidsplanene inkludert tester, prøver og kartlegging på den enkelte elev. Foreldrene og elevene har også fått disse vurderingsarka hver tredje uke. Den skriftlige vurderinga blir bare en sammenfatning av hva som har blitt oppnådd og hva som bør være forbedringspunkter de neste tre måneder. Disse punktene blir da hovedpunktene i utviklingssamtaler og kontaktmøter. Vi rekker alt arbeidet i arbeidstida, dvs. mellom kl. 08.00-15.00. Det papiret vi bruker, er vel anvendte papirer som vi bruker i vårt daglige arbeid.