Skolens råskap
Dagens skole kan i mange tilfeller sammenlignes med Nrks program "Det svakeste ledd". Når forskningen viser hvor mye verdsetting av elevenes hjemmebakgrunn, lokalmiljø og interesser har å si for deres utvikling, hvorfor kommer ikke dette i større grad
Dagens læreplan, L97, består av en
generell del og en del for de enkelte skolefag. Sistnevnte stiller
spesifikke krav til hva som skal gjennomgås på det
enkelte klassetrinn og detaljerte mål for hva elevene skal ha
lært henholdsvis på småskole-, mellom- og
ungdomstrinnet. Planen er derfor i høyeste grad
målstyrt.
Innføringen av L97 medførte at mange
av valgfagene ble borte. Mesteparten av skolens innhold er i dag
felles. Dette var Gudmund Hernes' svar på det ulike
kunnskapsnivået rundt omkring i landet. Det skulle bli lettere
å flytte på seg, uten å risikere at faginnholdet var
særlig avvikende. I tillegg er det naturlig å se L97 i et
utjamningsperspektiv, der de svakeste skulle heves opp til et
høyere nivå ved at mesteparten av undervisningen nå
foregikk i felles klasse.
En internasjonal granskning av Oecd (1988)
hadde dessuten vist at myndighetene under M74 og M87 hadde mistet
mye av muligheten til å kontrollere undervisningen. Mye tydet
på at vår felles nasjonale kulturarv var blitt ofret til
fordel for kunnskap om lokalmiljøet. I L97 er derfor
oppmerksomheten i større grad rettet mot kulturarv og
litteraturhistorie. Slik sett er dagens læreplan et
nasjonalistisk løft, særlig av rikskulturen.
Kjenner seg ikke igjen i fellesstoff
Umiddelbart kan det synes som økt
vektlegging av kulturarv og felles lærestoff utgjør et
løft for enhetsskolen. Alle, uavhengig av geografi,
økonomi, kultur og bakgrunn, har mulighet for å lære
det samme. De felles referanserammene blir sikret, slik at
læreplanens intensjon om dialog og toleranse kan
realiseres.
Faren er imidlertid at mye av dagens
fellesstoff har sin bakgrunn fra en rikskultur som store deler av
elevmassen har vanskelig for å kjenne seg igjen i. Særlig
gjelder dette elever fra Bygde-Norge, minoritetselever og elever
med røtter fra den tidligere arbeiderklassen. Disse har i
svært liten grad fått være med på å prege
skolens innhold. Etter innføringen av L97 og avviklingen av
valgfagene, ble deres stemme ytterligere svekket.
Elever som i større grad identifiserer
seg med skolens innhold og som har planer og høyere utdanning,
vil i større grad se betydningen av hva skolen har å
lære dem. En felles skole for alle kan ikke kun henvende seg
til dem som ser verdien i skolens abstrakte og teoretiske
verden.
Lever på to ulike planeter
Margareth Olins film "Ungdommens råskap"
viser med klarhet hvordan enkelte elever føler at dagens
norske skolehverdag oppleves. Lærere og elever lever på
to helt ulike planeter. Altfor mange elever klarer verken å
identifisere seg med skolens innhold og organisering, eller dens
lærere. Problemet blir ikke mindre av at nye lærere i
svært liten grad rekrutteres fra de elevgruppene som selv
hadde problemer på skolen.
På denne måten foregår det en
reproduksjon av ulikheter. Problemelevene fortsetter å
være samfunnstapere og konsumenter, mens de tilpasningsdyktige
får mulighet til ytterligere å avansere. Avstanden mellom
intelligentsiaen og småfolket blir derfor større og
større. Istedenfor at skolen styrker disse elevenes identitet,
får de tilbakemeldinger om sin utilstrekkelighet gjennom
dårlige karakterer og intoleranse.
Dette er antagelig ikke bevisst verken fra
skolens eller lærernes side, men har med tiden blitt en del av
skolekulturen. Det er elevene det er noe galt med, ikke
læreplanen eller de mange vedtatte sannheter.
På lærerskolen undervises studentene
i hvor viktig det er å se den enkelte elev. Han eller hun
må på intet nivå møte utfordringer som ikke
svarer til hans eller hennes faglige og sosiale forutsetninger.
I "Brua" i L97 kan vi lese: "Alle elevane,
også dei med særlege vanskar eller særlege evner
på ulike område, må få møte utfordringar
som svarer til føresetnadene deira. Individuell tilpassing er
nødvendig for at alle elevar skal få eit likeverdig
tilbod. Det krev at alle sidene ved opplæringa -
lærestoff, arbeidsmåtar, organisering og læremiddel
- blir lagde til rette med tanke på dei ulike
føresetnadene elevane har."
Oppfylles dette i dagens skole? Er det slik at
dagens læreplan, skolens ressurser og organiseringen av
undervisningen legger til rette for tilpasset undervisning? Eller
er det heller slik at felles lærestoff, aldershomogene klasser
og små lærerressurser i størst grad ønsker
å tjene landets økonomi? Hvem er det som tjener på
dagens skole? De svakeste gjør det i alle fall ikke!
"Det svakeste ledd"
Dagens skole kan i mange tilfeller
sammenlignes med Nrks program "Det svakeste ledd". Når
forskningen viser hvor mye verdsetting av elevenes hjemmebakgrunn,
lokalmiljø og interesser har å si for deres utvikling,
hvorfor kommer ikke dette i større grad til syne i skolen?
Det er ikke vanskelig å se hvem
politikere og representanter i ulike faggrupper har i tankene
når de planlegger norsk skole. Det er i alle fall ikke folket,
men kun deler av det. Hver faggruppe vil ha så mye som mulig
av sitt fag med i læreplanen.
Det er således ikke elevene som står
i fokus, men fagene. Da er det vanskelig å legge til rette for
temaorganisering og prosjektarbeid, som fremheves som viktig i L97.
Nettopp konflikten mellom generell og fagspesifikk del av L97, er
det som vanskeliggjør tolkningen av L97.
I denne sammenheng er det all grunn til å
applaudere at utdanningsminister Clemet har valgt å beholde
den generelle delen av L97. Utfordringen vil ligge på hvor
sterke føringer hun vil legge på de enkelte fagene. Det
er her mye av skolens råskap rammer mange av elevene.
Uavhengig av politisk ståsted ønsker
alle "gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn".
Imidlertid klarer ikke dagens skole å oppfylle dette i
særlig grad. Det kan både lærere med praksis i
skolen og undersøkelser der det kommer frem at opptil 20
prosent av avgangselevene er funksjonelle analfabeter bekrefte.
Redselen for å nivåinndele elevene
og organisatorisk differensiere undervisningen, har
påført mange elever store lidelser. Dette er lidelser
påført dem gjennom å få skoletaperrollen,
Adhd-diagnostisering, teoridrukning og devaluering av elevenes
sosiokulturelle bakgrunn.
Thomas Nordahl (2002) skriver om hvor viktig
det er at læreren verdsetter eleven og hans bakgrunn. Dette
gjelder både norske og utenlandske minoriteter. Ved å
trekke frem lokalmiljøet og gå fra det kjente til det
ukjente, vil elevene lettere klare å identifisere seg med
skolens innhold. Kanskje vil dette veilede skolen til å se
behovene til hver enkelt elev. Da ville vi kanskje unngå at
elever på ungdomstrinnet ikke kan lese, skrive og regne
skikkelig.
Det er fullstendig uforståelig at elevene
skal utsettes for et fagstoff og lærebøker de ikke er i
stand til å lese og forstå. I tillegg er det ingen tvil
om at en nærmere gjennomgang av dagens lærebøker
ville avdekke at pensum ligger langt utover majoritetselevenes
utviklingsnivå.
Atferdsproblemer og motstand i skolen kan ha
ulike årsaker. Men de er uansett ikke bare å finne i
"ungdommens råskap". Det er nemlig ikke annet å forvente
enn at en skole som i stor grad fraviker fra elevenes hverdag, vil
by på problemer.
Produsenter - ikke bare konsumenter
Nils Christie (1973) ser for seg en skole som
samarbeider med og løser problemer i lokalmiljøet, slik
at barn og ungdom blir produsenter - ikke bare konsumenter. Barn og
ungdom er praktisk talt utelatt fra arbeidsliv og demokratiske
prosesser. Derfor får de også i liten grad satt skolens
innhold inn i en praktisk ramme.
Elevene lærer matematikk på skolen,
men kan ikke regne ut om de får riktig beløp igjen
på butikken. De leser litteraturhistorie, men kan ikke skrive
en skikkelig jobbsøknad. Ungdom eksamineres i norgeshistorien,
men får ikke delta i valg. Paradoksalt nok reagerer vi like
fullt når de samme ungdommene avstår fra å stemme
fire år senere.
Idealet må være en skole som klarer
å motivere elevene til innsats, uten bruk av karakterer og
ytre motivasjon. Elevene må se relevansen av det de lærer
i forhold til fremtidig liv og arbeidskarriere. Skolen som
oppbevaringsanstalt må avskaffes. Alle må trives på
skolen, enten man er renholder, lærer eller elev.
Skolen må bli en del av livet og
lokalsamfunnet, slik Tom Tiller (2002) beskriver i sin bok "Den
andre dagen". Ved å kombinere teori og praksis vil redusere
skoletretthet, motstand og diagnostisering av "vanskelige" elever.
Sykdomsstempelet må overføres fra elevene og over til
skolen som institusjon.
Den dagen vi klarer å sette skolen inn i
et helhetsperspektiv, vil vi kunne se tilbake på dagens
fagfragmentering med gru. Skolen er avhengig at et paradigmeskifte,
slik at alle elever kan verdsettes for sin unike kompetanse.
Alternativet er råskapens skole, som
daglig reproduserer nye vinnere og tapere!
Kilder:
Christie, Nils, 1982.
Hvis skolen ikke fantes. Oslo: Universitetsforlaget.
Nordahl, Thomas, 2003. Eleven som aktør.
Oslo: Universitetsforlaget.
OECD, 1988. Review of
Educational Policy in Norway. Examiners Report and
Questions. Paris:
OECD
Tiller, Tom, 2002. Den andre dagen: det nye
læringsrommet. Kristiansand: Høyskoleforlaget.