Skolene helt på jordet

Skolene i dag er jo som sagt basert mye på Piaget sine teorier, men også på de fire pedagogiske prinsippene eller hva det nå var det heter.

Uansett så synes jeg at allerede i barneskolen burde lærere se etter egenskapene til elevene og bygge opp under deres gode sider, i stedet for å tvinge på en elev matte eller norsk alt ettersom. Så lenge eleven kan lese og skrive, burde dette være evig nok viss denne eleven ikke har interesse eller evner innenfor faget, men derimot viss eleven er flink med matte i stede for norsk, burde dette vært bygd opp under og dermed skapt et bedre læringsmiljø og utfordring for denne eleven.

Men viss en ikke får utfordring i faget, gidder en heller ikke jobbe med det. Jeg gadd aldri jobbe med natur og miljø på skolen men gikk ut av grunnskolen med en soleklar 6-er. Men hadde jeg kunne f eks i niende begynt meg biologi eller kjemi eller fysikk, så hadde jeg kunne fått en utfordring i faget.

Alle elever burde få utfordringer på skolen, og ikke tvinges til å fordype seg i noe som ikke interesserer dem! Jeg sier ikke at ikke alle skal ha norsk eller matte. Jeg sier bare mindre i de fagene som de ikke er så flinke i, og mer av de fagene som de er flinke i og gi dem en utfordring, for det er hva ungdommen trenger i dag.