Seniorpolitikk i videregående skole

Ulf Aabel Lillemoen fokuserer i et innlegg 27.08.07 på min holdning til seniorlærerne etter oppslag i Østlandsposten om seniorpolitikk 16.08.07. Lillemoen vet like godt som jeg at ikke alt som gjengis som sitat i avisene, er faktiske sådanne.

Uansett gir dette meg en anledning til å presisere hva jeg faktisk mener om dette temaet. Lærere får redusert leseplikt med 5,8 prosent av hel stilling etter fylte 55 år og 12,5 prosent etter fylte 60 år. Denne reduksjonen i leseplikt får lærerne hos oss bruke etter individuelle behov, uten at skolen legger føringer på den. Slik skal det være, og det synes jeg er ett godt, blant flere, elementer i en god personalpolitikk. Jeg vet at denne tiden i stor grad brukes til beste for elevenes læring, og da har den jo tjent et dobbelt godt formål.

Som det også fremgår av oppslaget i ØP 16.08.07, er jeg som rektor bekymret for at ”svært mange av skolens beste lærere forsvinner” i åra som kommer, blant annet fordi de har en kunnskapsfokus og arbeidsmoral som ikke er en selvfølge verken i samfunnet generelt eller i skolen spesielt. Jeg tror videre at en god blanding av både erfarne og relativt nyutdannete lærere er beste grunnlaget for ei variert og god undervisning for elevene og for en gjensidig kompetanseutveksling mellom lærergruppene.

Når jeg i reportasjen 16.08.07 refererte til at jeg fant det naturlig at overgangen til en ny skole med nye utfordringer ville utløse refleksjon hos en del seniorlærere over hvordan de vil avslutte sin lærerkarriere, har det absolutt ingen undertone i seg i retning av at jeg ønsker at de skal slutte. Mitt poeng var overhodet ikke å uttrykke et håp om avgang, og slett ikke slik når jeg foran i oppslaget jo sier at jeg bekymrer meg for konsekvensene om noen/mange vil slutte før 67.

Alder og lærerkvalitet har etter min mening ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre. Hvem du er og hva du står for og står på i din lærergjerning, er nærmest aldersuavhengig, tror jeg. Jeg ønsker meg de lærerne som er best for elevenes læring og utvikling, enten de er seniorer eller ”juniorer”! Jfr. det Hilde Larsen Damsgaard sier om ”den gode lærer” i sin kommentar ”Verdens beste skole” i Østlandsposten 10.08.07.

Når Lillemoen sier at det er ”et åpent spørsmål om tilpassinga til innføringa av storskolen (som er under bygging i Larvik, min tilføyelse) bare er et skalkeskjul for å bli kvitt de eldre lærerne”, er det så hinsides realitetene at jeg ikke finner det hensiktsmessig engang å forsøke å overbevise ham om noe annet!

For øvrig kan jeg i det store og hele helhjertet slutte meg til intensjonene, om ikke nødvendigvis love gjennomført alle konkrete tiltak, i Lillemoens lange og fiktive sluttsitat, altså hva han mener jeg burde ha sagt i avisa 16.08. Dessuten, som nevnt: Seniorlærerne våre er viktige, men ikke først og fremst fordi de er seniorer, men fordi de faktisk er dyktige lærere!

Innlegget er svar på Lillemoens innlegg