Selvforsvarskurs er ikke voldskurs
Enkle teknikker for frigjøring mot kvelninger og grep kan læres med teknikker som ikke egner seg for å skade angriperen. Innsenderen tar til orde for slike selvforsvarskurs i skolen.
Timer benyttet til opplysning, holdningsarbeide og defensive selvforsvarsteknikker fritt for slag og spark er langt fra et middel egnet til å senke terskelen for umotivert vold.
Det barn og unge lærer om vold, unnvikelse og håndtering per i dag kommer i stor grad til dem gjennom nyhetsmedia og underholdningsindustrien. I min erfaring medfører dette gjerne to former for respons hos mottakeren.
1. Følelse av frykt for fenomenet, gjerne i uforholdsmessig stor grad sett i forhold til den objektive risikoen personen løper til daglig.
2. En følelse av fremmedgjøring ovenfor fenomenet i form av avmakt eller fortrenging av typen. "Dette skjer aldri med meg, eller "dette er det ikke noe poeng i å ta forholdsregler mot" siden det a) ikke skjer meg, eller b) ikke er noe jeg kan forhindre.
Jeg tror at faktaopplysninger om vold, risikofaktorer og deeskalerende teknikker er ett nyttig verktøy for mange unge. Videre tror jeg at elevene gjennom å trene sammen på teknikker av avvergende og defensiv karakter (ingen slag og spark) både får konkretisert en for mange diffus problemstilling og presentert mindre destruktive responsalternativ en det mange presenteres for gjennom f eks film, dataspill og enkelte typer av organisert kampsporttrening.
Enkle teknikker for frigjøring mot kvelninger, grep osv. kan læres ut med teknikker som ikke egner seg for å skade angriperen alvorlig, dersom man søker opp kompetanse på området og legger bak seg fordommer og forestillinger om selvforsvar som en lite stueren voldsaktivitet.
Innlegget er svar på innlegget Nei til voldskurs i skolen [LENKE]