Replikk til «Gylne øyeblikk»
Jeg ble ganske forundret da jeg leste artikkelen om undervisning i tysk ved Molde videregående skole.
Replikk til «Gylne øyeblikk», Utdanning 19, 2010
I artikkelen fortelles det om en 16 år gammel elev, som nettopp har kommet til Norge fra Egypt: Eleven kunne heller ikke noe særlig norsk, og det gjorde det ekstra utfordrende for henne å lære ham tysk. (Op.cit.)
Det som forundrer meg er at eleven, som har et annet morsmål enn norsk, ikke får anledning til å konsentrere seg om å arbeide med å lære norsk, i de timene resten av klassen har tyskundervisning.
I voksenopplæringa, der jeg underviser i norsk, anbefaler vi elevene å vente med å få undervisning i flere språk, til de har fått gode kunnskaper i norsk.
Tospråklige elever i videregående skole i Norge har anledning til å avlegge skriftlig eksamen i sitt førstespråk, i stedet for å ta eksamen i ett av de ordinære fremmedspråkene.
Eksamensoppgaver i de ulike språkene utarbeides sentralt, under ledelse av Utdanningsdirektoratet, som oppnevner sensorer.
Elevene melder seg opp til eksamen ved privatistkontoret i sitt fylke. Skriftlig eksamen skjer lokalt ved elevens skole, og besvarelsene sendes inn og vurderes av sentralt oppnevnte sensorer. Det arbeides nå med å innføre også en muntlig eksamen i språkene.
Tidligere kunne tospråklige elever også avlegge eksamen i morsmålet i løpet av ungdomsskolen. Ordningen falt bort, da alle elever fikk mulighet til gå på videregående skole og dermed kunne ta eksamen i morsmålet som B- eller C-språk.
I de årene jeg har vært sensor i fremmedspråk, har det pågått et kontinuerlig pedagogisk utviklingsarbeid, for å sikre at eksamen i ethvert språk i videregående skole, enten det gis undervisning i språket eller ikke, er i samsvar med den, til enhver tid, gjeldende læreplanen.
På den måten sikres det at nivåene på eksamen er likeverdig for alle fremmedspråkene og «teller» like mye på vitnemålet, enten det er en eksamen i arabisk, tamil, tigrinja eller tysk - enten på nivå 1, 2 eller 3, i samsvar med den nåværende læreplanen.
Ære være lærere som Mona Gundersen, som, ved hjelp av kreative grep, er i stand til å skape gyldne øyeblikk, ut fra pedagogisk krevende situasjoner!
Men har noen fortalt eleven at hans morsmål er en verdifull del av hans medbragte kompetanse, som han også har mulighet til å få dokumentert på vitnemålet sitt fra videregående skole?
Toril Romundset