Regnestykket går ikke opp
Jeg jobber 238 timer som jeg ikke får betaling for! Da blir spørsmålet: Hva gjør jeg galt? Er jeg håpløst ineffektiv i forberedelsen av mine undervisningstimer, spør innsenderen.
Jeg er lektor med fagene tysk, engelsk og historie. I inneværende skoleår har jeg hatt 17 timer undervisning. Disse undervisningstimene trenger jeg 17 timer til å forberede. Jeg bruker altså 1292 timer til undervisning og forberedelse.
140 timer er øremerket til samarbeid med elever og kolleger. Denne rammen ble som kjent redusert fra 190 timer, ironisk nok samtidig med kravet om nye og mer samarbeidskrevende undervisningsmetoder ble forsterket. På "gølvet" ville de kalt dette en " hardere akkord".
Videre skal det brukes 5 arbeidsdager til planlegging, det vil si 37,5 timer. En elevs hovedprivilegium fremfor en privatist er å få undervisning, heri inkludert retten til å levere inn og få rettet og få tilbakemelding på sitt skriftlige arbeid.
La oss tenke oss at hver elev i et skriftlig fag leverer inn et skriftlig arbeid hver måned. Det tar i gjennomsnitt en halv time å rette og kommentere en slik elevtekst.
I inneværende skoleår har jeg 86 elever i 3 skriftlige grupper. Dårlig fylkesøkonomi og oppheving av klassebegrepet har ført til at flere elever er stappet inn i gruppene i dertil uegnete klasserom. Rettearbeidet for disse elevene tar altså 430 timer.
Også i et muntlig fag som historie er det av og til nødvendig å ty til skriftlighet i form av prøver, innlevering av arbeidsbok eller prosjektoppgaver eller lignende for eksempel minst en gang i semesteret. I år har jeg 26 elever i historie, det vil si 26 timer rettearbeid. Noe av arbeidstiden skal også brukes til faglig oppdatering. Dette skjer kontinuerlig og er vanskelig å tidfeste.
Her glir livsstil og jobb over i hverandre. Summerer jeg jobb-beskrivelsen ovenfor kommer jeg til 1925,5 arbeidstimer. Jeg jobber altså 238 timer som jeg ikke får betaling for!
Og da blir spørsmålet: Hva gjør jeg galt? Er jeg håpløst ineffektiv i forberedelsen av mine undervisningstimer? Er jeg dumsnill som lar elevene levere inn så mange egenproduserte tekster? Hva skal jeg kutte ut?
Dette går på helsen løs. Det som forundrer meg aller mest er hvorfor elevtall ikke er et element i utregningen av lønn.