Reaksjoner på artikkel om Elevinspektørene

Utdanning.ws´ omtale av de siste resultatene fra undersøkelsen Elevinspektørene som Læringssenteret la fram i går, har utløst sterke reaksjoner på journalistikken vår. Her er to innlegg fra lesere som reagerte umiddelbart i går.

Jon B. Lydersen skriver at etter å ha lest artikkelen "Lærere kan mye og mobber flittigst", er det igjen klart at det er gått inflasjon i begrepet mobbing. "...fem prosent (mobbes av lærere) ofte eller noen ganger".
Man blir ikke mobbet "noen ganger". Mobbing er en atferd som skjer mer eller mindre konsekvent over tid.
 
At en lærer kan være storkjefta, spydig, ironisk, nedlatende mot en elev iblant forekommer selvsagt. Men en sleivete (og sårende!) replikk gjør ikke dette til mobbing.
Jeg regner med at Læringssenteret har tatt takhøyde for dette, når de nå presenterer sin undersøkelse.
 
Dag Virik stempler artikkelen om at lærerne mobber flittigst, som et stykke utrolig slett journalistikk. Både vinkling, ordvalg og bruk av tall er tendensiøs og tjener Utdanning.ws til liten ære.
 
Den som leser de faktiske tallene fra Elevinspektørene, vil se at 94,13 % av elevene på ungdomstrinnet rapporterer at de aldri eller sjelden blir mobbet av lærere, mens 94,55 % sier samme på videregående. Leser man trivselsspørsmålene eller hvorvidt elever gruer seg for å gå på skolen fordi de blir mobbet, ligger svarprosenten svært høyt. Etter min mening gledelig høyt.
 
At elever blir mobbet, også av lærere, er uakseptabelt, men å karakterisere lærere som "flittige mobbere", hører ingen steder hjemme.
 
(fhn)